meny  
 
 
- Start
- Nyheter/Information
 
- Spelprogram/Referat
- Spelartruppen
- Statistik
- Hemmaarena
- Återblick -24
- Återblick -23
- Återblick -22
- Återblick -21
- Återblick -20
- Återblick -19
- Återblick -18
- Återblick -17
- Återblick -16
- Återblick -15
- Återblick -14
- Återblick -13
- Återblick -12
- Återblick -11
- Återblick -10
- Återblick -09
- Återblick -08
- Återblick -07
- Återblick -06
- Intervjuer
- Länkar
- Forum
 
- Kontakta oss
 
tabell Aktuell tabell   skytteliga Skytteliga
 
- Allsvenskan  Tabell
 
 
 
     
   
     
 

ÖFK GÖR OMSTART - NYTT SPELSYSTEM ?
av Haldo Jonsson
Publicerad 10 Jun 2024 - 11:02 Uppdaterad 10 Jun 2024 - 11:12

Arkivbid. Träning på Hissmovallens gräs. Foto: Micke Forsberg.

Efter några dagars uppehåll från fotbollen gör nu ÖFK omstart.

Det har säkert varit betydelsefullt att få koppla av fotbollen en tid och få ta det lugnt.

Nu väntar vi med spänning tills på söndag, då ÖFK spelar mot topplaget Öster på bortaplan.

Hissmovallen och Krokom är räddningen. eftersom matchen mot Öster går på gräs.

Som vanlig ställer lojale arbetsmyran Micke Olofsson Hissmovallen till ÖFK:s förfogande. Micke har nog haft ÖFK i tankarna, när han gjorde det möjligt att i så tidigt skede som möjligt träna och spela på Hissmovallen.

Bra att ÖFK kan åka till Krokom, som verkligen satsar på möjligheten att bedriva idrott.

Till våren blir det nog många resor till grannkommunen för ÖFK, när fotbollshallen står färdig. Det löser många problem för ÖFK. Bäst är att slipper träna på en svinkall Jämtkraft Arena. Det fick vi uppleva vid många träningstillfällen i år. Brrr.

Fysisk vila men mentalt?

Det har varit några dagars fysisk vila, men tankarna har säkert snurrat runt i manager Powells huvud över den senaste förlusten mot nykomlingen Sandviken och att tabelläget är bekymmersamt.

Det är dumt att stirra sig blind på en match som den mot Sandviken. Bottenmatcher gör alla lag. Det klassiska exemplet är, när Graham Potter åkte till Sundsvall med sitt duktiga manskap, och åkte på förlust med 5-0. Det sved långt in i själen.

Spelsystemet och Landskrona

Ganska många supporters kontaktar fotbollz.se och tycker till om spelsystemet. Man tycker att det nuvarande inte fungerar utan Stolt.

Man vill se att något ändras, eftersom spelet inte varit så bra i de tre senaste matcherna. Det är sant men samtidigt måste man inse att det heller inte blir några poäng på skönspel. Har man det tabelläge som ÖFK har, måste man, kanske i vissa matcher spela cyniskt.

Landskrona har under våren gått som en ångvält i Superettan De spelar efter 3-4-3.

Om man har spelare som fungerar för detta system, så är det offensivt och effektivt, men kanske lite svårare att lära sig än 4-4-2.

Som spelet ser ut nu så är Grach ofta för ensam på topp. Det går nog att lösa utan att behöva byta spelsystem.

Grach måste ha någon spelare att samspela med, förslagsvis Arquímides Ordonez, som inte använts till spel så mycket på sistone. Han har i alla fall meriter från några MLS-matcher och är en oberäknelig forward med skott.

En annan spelare som jag skulle vilja se mera av, i varje fall i en halvlek, är Michael Oluwayemi. Han är mera konstruktiv än Sporrong, som har andra fördelar. Jamie Hopcutt är även han tänkbar i den positionen.

I Landskrona säger man, att anledningen till att laget vunnit så mycket i år, är att de har ett spelsystem där varje spelare vet vad de ska göra på plan. Det är kanske inte så enkelt, för ofta måste man improvisera och man har en motståndare som försöker störa ambitionerna.

Vi tror på en fin återstående säsong för ÖFK. Kommer självförtroendet så kommer vinsterna.

Öster har vi vunnit mot tidigare på bortaplan och då med tio man.

Kör hårt!

 
 
 
Sök på fotbollz.se
   
  Dags börja blicka mot undre strecket?  
  av Per Lagerbäck | Igår - 23:30  
 

Första knappa 40 minuterna var årets sämsta, mot ett inte alltför starkt Norrköping. En viss uppryckning i andra räckte inte långt. Nu får vi hoppas på att ledare och spelare inser allvaret.

.Bortaklacken skötte sig bra. Foto. Thord-Eric Nilsson

 
  Läs mer...  
 


 
  ÖFK FÖRLORADE MOT IFK NORRKÖPING -FÖRSTA HEMMAFÖRLUSTEN FÖR I ÅR  
  av Lasse Granbacka | Igår - 23:13  
 

ÖFK - IFK Norrköping 0-2 (0-1)

Trissvinnaren Abodi Qasem före match. Foto Thord-Eric Nilsson

 
  Läs matchreferat  
 


 
  Bildspel ÖFK - IFK Norrköping  
  av Thord-Eric Nilsson  | Igår - 23:03  
 

.Foto Thord-Eric Nilsson

.Publikrekord fö i år och soligt var det. Foto Thord-Eric Nilson

 
  Läs mer...  
 


 
  Matchens överraskning  
  av Lars Larsson Stockholm  | Igår - 22:24  
 

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
9 Maj 2026 - 15:36 Matchens överraskning
9 Maj 2026 - 15:34 Tre poäng hade varit härligare
9 Maj 2026 - 11:32 Startelvan mot Falkenbergs FF på lördag
8 Maj 2026 - 20:45 Det finns anledning att känna en viss optimism
8 Maj 2026 - 20:36 Kort rapport från träningen
8 Maj 2026 - 18:30 Sagt inför matchen mot Falkenberg
8 Maj 2026 - 09:43 Falkenberg har aldrig vunnit på Jämtkraft Arena trots fem fö
7 Maj 2026 - 20:56 Följ ÖFK - Falkenbergs FF via fotbollz.se
7 Maj 2026 - 14:13 En god och näringsrik frukost är viktig för en bra insats mo
6 Maj 2026 - 22:25 Trissvinnare mot Värnamo - Amar Begic
6 Maj 2026 - 21:53 Väntat beslut om avstängning för Ali Suljic
5 Maj 2026 - 11:19 Mittbacken Sami Davis på väg till ÖFK?
4 Maj 2026 - 18:55 Simon Marklund matchens lirare mot Värnamo -
3 Maj 2026 - 19:41 Matchreferat ÖFK - IFK Värnamo 3-2 (3-0)
3 Maj 2026 - 18:44 Bilder ÖFK - IFK Värnamo 3-2
3 Maj 2026 - 16:37 Matchens prestation
3 Maj 2026 - 15:34 Matchens överraskning
3 Maj 2026 - 15:10 Upp, och ner
3 Maj 2026 - 12:07 Startelvan mot IFK Värnamo på söndag
1 Maj 2026 - 22:55 Rapport från träningen - inre mittfältet kan man förändra