meny  
 
 
- Start
- Nyheter/Information
 
- Spelprogram/Referat
- Spelartruppen
- Statistik
- Hemmaarena
- Återblick -24
- Återblick -23
- Återblick -22
- Återblick -21
- Återblick -20
- Återblick -19
- Återblick -18
- Återblick -17
- Återblick -16
- Återblick -15
- Återblick -14
- Återblick -13
- Återblick -12
- Återblick -11
- Återblick -10
- Återblick -09
- Återblick -08
- Återblick -07
- Återblick -06
- Intervjuer
- Länkar
- Forum
 
- Kontakta oss
 
tabell Aktuell tabell   skytteliga Skytteliga
 
- Allsvenskan  Tabell
 
 
 
     
   
     
 

GRYMT, MEN INTE OVÄNTAT
av Per Lagerbäck
Publicerad 31 Maj 2023 - 21:31 

En bra arbetsinsats, och disciplinerat spel, men utan toppar, i 70- 75 minuter. Sedan staplades misstagen på varandra, och det var inte oväntat att det till slut ramlade in en grym boll bakom Keita.

Var fanns tryggheten ikväll? Länge var jag beredd på rubriken "Arbetsseger", som jag fick byta till "Arbetspoäng", men ack vad jag fick bita i det sura äpplet till slut. Idag var det ingen spelare som lyste i ÖFK, men laginsatsen var länge bra. Jag som brukar försvara försvarsspel måste ändra mig en aning. 1- 0 är definitivt ingen säker ledning, och definitivt inte redan i första halvlek. Det kändes som att ÖFK började spela för att hålla ledningen, dock utan att dra ut på tiden. Det började sakta hända saker ett tag i andra halvlek, och ÖFK hade rejäl otur när det var ett 2- 1-mål på gång, som räddades på mållinjen. Men sedan var det som om flera spelare tappade huvudet defensivt. Förra matchens klart bäste, Hedenqvist, höll tre gånger på att ge Brage gratischanser, och även andra klantade till det. Dock såg det ut att hålla matchen ut, men ytterligare en gång fick en Bragespelare nästan helt oattackerad nicka in bollen i mål.

Det känns som om den självkänsla och det flyt som fanns i april sakta har tynat bort. Det blir lätt ängsligt och bollen studsar mer fel. Det är dock inte alls nattsvart, utan det finns mycket mer att hämta ur det här gänget, men nu måste ledarna hitta en formel för att tveksamheterna ska släppa. Och det gäller att hitta nycklarna för att enklare och snabbare hittar vägar ur det presspel som antagligen kommer att drabba ÖFK även framåt. Jag hävdar fortfarande att ÖFK håller en tydligt högre klass än vad man visade ikväll, och nu gäller det att satsa allt på söndag.

Oavsett vad andra eventuellt tycker så var det oerhört skönt med en domare som inte tillät spelarna att slita i varandra. Den bästa insats jag sett av Tess Olofsson hittills.

Betyg:

Keita 3 - En knapp trea, då han särskilt vid första målet kanske skulle haft en chans att nå bollen, men stod kvar.

Weilid 3 - Också en svag trea, som räddas av arbetsinsatsen. Fortfarande svårt med inläggen.

Rask 3 - Gjorde absolut vad han skulle. Bäst i backlinjen.

Hedenqvist 2 - Helt annan insats än senast.

Adjoumani 2 - Var för vårdslös, och tar för stora risker, och lyckades inte heller offensivt ikväll.

Österholm 3 - Faktiskt bäst i ÖFK idag. Nära en fyra.

Sinyan 3 - Gör en okey insats, men det känns inte som han riktigt litar på sig själv.

Brendon 3 - Inte samma självklara lugn här heller.

Musolitin 3 - Enorm arbetsinsats, men det gav inte mycket. Dock fina frisparkar.

Amatkarijo 3 - Fint agerande vid målet, och bra defensiv arbetsinsats igen, men inte så mycket mer.

Stolt 3 - Väldigt snyggt jobb inför målet och perfekt satt i mål. Fin arbetsinsats, men åter humörproblem.

Kabuye 2 - Hur ska vi få honom att kunna utnyttja det han besitter?

Det känns verkligen bittert att detta lovande lag hamnat i denna svacka, och jag vet att det ska vara möjligt att ta stora kliv ur den, och jag hoppas innerligt att de första två kliven kommer på söndag mot Västerås. En seger då skulle ge en helt annan arbetsro. Och det är absolut fullt möjligt.

 
 
 
Sök på fotbollz.se
   
  Tufft motstånd i Svenska Cupen  
  av Haldo Jonsson | Igår - 20:25  
   
  Läs mer...  
 


 
  Ali Sulic lämnar ÖFK för norsk klubb.  
  av Haldo Jonsson | Igår - 15:04  
 

Bilden från Ali Suljics första träningspass med ÖFK 2024 i ÖP-hallen. Foto Haldo Jonsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Abodi Quasem - Trissvinnare mot IFK Norrköping  
  av Haldo Jonsson | Igår - 10:52  
 

Abodi Quasem Foto Haldo Jonsson

Sammanlagda Trissen leder Simon Marklund, men hotas av Amar Begic

Hos Andreas Tipset leder Håkan Tvåa är Kent P.



 
  Läs mer...  
 


 
  Matchens bild mot IFK Norrköping  
  av Haldo Jonsson | Igår - 10:44  
 

En häftig flygtur för Yannick Adjoumani
Foto Thord-Eric Nilsson

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
23 Apr 2026 - 15:18 Åsikter om ÖFK:s startelva
23 Apr 2026 - 11:22 I går kunde vi glädjas åt tre före detta ÖFK:are
22 Apr 2026 - 21:13 Räkna med en jämnt och oviss match mot Öster på lördag
21 Apr 2026 - 10:36 Simon Marklund i strålande form - blev Trissvinnare mot Hels
20 Apr 2026 - 20:34 Simon Marklund imponerar igen - blev matchens lirare mot Hel
20 Apr 2026 - 20:23 Otäcka scener inför ÖFK:s tidigare målvakt Lennart Sandahl
19 Apr 2026 - 20:45 P19 Div.1 2026 - Reg Tion 6
19 Apr 2026 - 18:13 Matchreferat Bra forcering räckte inte
19 Apr 2026 - 18:05 Matchens prestation
19 Apr 2026 - 17:28 Blek insats, men bra forcering.
19 Apr 2026 - 17:16 Matchens överraskning
19 Apr 2026 - 13:34 Startelvan i eftermiddag mot Helsingborgs IF
18 Apr 2026 - 20:21 Kort rapport från träningen inför Helsingborgs IF
18 Apr 2026 - 11:46 Ny utmärkelse till simon marklund
17 Apr 2026 - 21:47 En start som heter duga, men det finns varningstecken
17 Apr 2026 - 21:37 Följ Helsingborgs IF - ÖFK via fotbollz.se
17 Apr 2026 - 10:41 Ni har väl inte glömt Gustav Odenlind?
16 Apr 2026 - 13:45 Disciplinnämnden upphävde domarens beslut
14 Apr 2026 - 10:11 Simon Marklund - Trissvinnare mot Norrby
13 Apr 2026 - 13:33 Simon Marklund matchens lirare - spelarna poängsatta ÖFK- No