meny  
 
 
- Start
- Nyheter/Information
 
- Spelprogram/Referat
- Spelartruppen
- Statistik
- Hemmaarena
- Återblick -24
- Återblick -23
- Återblick -22
- Återblick -21
- Återblick -20
- Återblick -19
- Återblick -18
- Återblick -17
- Återblick -16
- Återblick -15
- Återblick -14
- Återblick -13
- Återblick -12
- Återblick -11
- Återblick -10
- Återblick -09
- Återblick -08
- Återblick -07
- Återblick -06
- Intervjuer
- Länkar
- Forum
 
- Kontakta oss
 
tabell Aktuell tabell   skytteliga Skytteliga
 
- Allsvenskan  Tabell
 
 
 
     
   
     
 

ÖFK GÖR OMSTART - NYTT SPELSYSTEM ?
av Haldo Jonsson
Publicerad 10 Jun 2024 - 11:02 Uppdaterad 10 Jun 2024 - 11:12

Arkivbid. Träning på Hissmovallens gräs. Foto: Micke Forsberg.

Efter några dagars uppehåll från fotbollen gör nu ÖFK omstart.

Det har säkert varit betydelsefullt att få koppla av fotbollen en tid och få ta det lugnt.

Nu väntar vi med spänning tills på söndag, då ÖFK spelar mot topplaget Öster på bortaplan.

Hissmovallen och Krokom är räddningen. eftersom matchen mot Öster går på gräs.

Som vanlig ställer lojale arbetsmyran Micke Olofsson Hissmovallen till ÖFK:s förfogande. Micke har nog haft ÖFK i tankarna, när han gjorde det möjligt att i så tidigt skede som möjligt träna och spela på Hissmovallen.

Bra att ÖFK kan åka till Krokom, som verkligen satsar på möjligheten att bedriva idrott.

Till våren blir det nog många resor till grannkommunen för ÖFK, när fotbollshallen står färdig. Det löser många problem för ÖFK. Bäst är att slipper träna på en svinkall Jämtkraft Arena. Det fick vi uppleva vid många träningstillfällen i år. Brrr.

Fysisk vila men mentalt?

Det har varit några dagars fysisk vila, men tankarna har säkert snurrat runt i manager Powells huvud över den senaste förlusten mot nykomlingen Sandviken och att tabelläget är bekymmersamt.

Det är dumt att stirra sig blind på en match som den mot Sandviken. Bottenmatcher gör alla lag. Det klassiska exemplet är, när Graham Potter åkte till Sundsvall med sitt duktiga manskap, och åkte på förlust med 5-0. Det sved långt in i själen.

Spelsystemet och Landskrona

Ganska många supporters kontaktar fotbollz.se och tycker till om spelsystemet. Man tycker att det nuvarande inte fungerar utan Stolt.

Man vill se att något ändras, eftersom spelet inte varit så bra i de tre senaste matcherna. Det är sant men samtidigt måste man inse att det heller inte blir några poäng på skönspel. Har man det tabelläge som ÖFK har, måste man, kanske i vissa matcher spela cyniskt.

Landskrona har under våren gått som en ångvält i Superettan De spelar efter 3-4-3.

Om man har spelare som fungerar för detta system, så är det offensivt och effektivt, men kanske lite svårare att lära sig än 4-4-2.

Som spelet ser ut nu så är Grach ofta för ensam på topp. Det går nog att lösa utan att behöva byta spelsystem.

Grach måste ha någon spelare att samspela med, förslagsvis Arquímides Ordonez, som inte använts till spel så mycket på sistone. Han har i alla fall meriter från några MLS-matcher och är en oberäknelig forward med skott.

En annan spelare som jag skulle vilja se mera av, i varje fall i en halvlek, är Michael Oluwayemi. Han är mera konstruktiv än Sporrong, som har andra fördelar. Jamie Hopcutt är även han tänkbar i den positionen.

I Landskrona säger man, att anledningen till att laget vunnit så mycket i år, är att de har ett spelsystem där varje spelare vet vad de ska göra på plan. Det är kanske inte så enkelt, för ofta måste man improvisera och man har en motståndare som försöker störa ambitionerna.

Vi tror på en fin återstående säsong för ÖFK. Kommer självförtroendet så kommer vinsterna.

Öster har vi vunnit mot tidigare på bortaplan och då med tio man.

Kör hårt!

 
 
 
Sök på fotbollz.se
   
  Målskytten Jabir Abdihakim Ali är klar för Öfk  
  av Haldo Jonsson | Igår - 16:02  
 

Jabir Abdihakim Ali Foto Haldo Jonsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Dags börja blicka mot undre strecket?  
  av Per Lagerbäck | 21 Jun 2026 - 23:30  
 

Första knappa 40 minuterna var årets sämsta, mot ett inte alltför starkt Norrköping. En viss uppryckning i andra räckte inte långt. Nu får vi hoppas på att ledare och spelare inser allvaret.

.Bortaklacken skötte sig bra. Foto. Thord-Eric Nilsson

 
  Läs mer...  
 


 
  ÖFK FÖRLORADE MOT IFK NORRKÖPING -FÖRSTA HEMMAFÖRLUSTEN FÖR I ÅR  
  av Lasse Granbacka | 21 Jun 2026 - 23:13  
 

ÖFK - IFK Norrköping 0-2 (0-1)

Trissvinnaren Abodi Qasem före match. Foto Thord-Eric Nilsson

 
  Läs matchreferat  
 


 
  Bildspel ÖFK - IFK Norrköping  
  av Thord-Eric Nilsson  | 21 Jun 2026 - 23:03  
 

.Foto Thord-Eric Nilsson

.Publikrekord fö i år och soligt var det. Foto Thord-Eric Nilson

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
20 Apr 2026 - 20:23 Otäcka scener inför ÖFK:s tidigare målvakt Lennart Sandahl
19 Apr 2026 - 20:45 P19 Div.1 2026 - Reg Tion 6
19 Apr 2026 - 18:13 Matchreferat Bra forcering räckte inte
19 Apr 2026 - 18:05 Matchens prestation
19 Apr 2026 - 17:28 Blek insats, men bra forcering.
19 Apr 2026 - 17:16 Matchens överraskning
19 Apr 2026 - 13:34 Startelvan i eftermiddag mot Helsingborgs IF
18 Apr 2026 - 20:21 Kort rapport från träningen inför Helsingborgs IF
18 Apr 2026 - 11:46 Ny utmärkelse till simon marklund
17 Apr 2026 - 21:47 En start som heter duga, men det finns varningstecken
17 Apr 2026 - 21:37 Följ Helsingborgs IF - ÖFK via fotbollz.se
17 Apr 2026 - 10:41 Ni har väl inte glömt Gustav Odenlind?
16 Apr 2026 - 13:45 Disciplinnämnden upphävde domarens beslut
14 Apr 2026 - 10:11 Simon Marklund - Trissvinnare mot Norrby
13 Apr 2026 - 13:33 Simon Marklund matchens lirare - spelarna poängsatta ÖFK- No
12 Apr 2026 - 19:41 Bilder från matchen ÖFK - Norrby
12 Apr 2026 - 17:43 Varför?
11 Apr 2026 - 21:25 Matchens prestation
11 Apr 2026 - 20:34 Matchreferat OAVGJORT I HEMMAPREMIÄREN MOT NORRBY IF
11 Apr 2026 - 19:30 Matchens överraskning