meny  
 
 
- Start
- Nyheter/Information
 
- Spelprogram/Referat
- Spelartruppen
- Statistik
- Hemmaarena
- Återblick -24
- Återblick -23
- Återblick -22
- Återblick -21
- Återblick -20
- Återblick -19
- Återblick -18
- Återblick -17
- Återblick -16
- Återblick -15
- Återblick -14
- Återblick -13
- Återblick -12
- Återblick -11
- Återblick -10
- Återblick -09
- Återblick -08
- Återblick -07
- Återblick -06
- Intervjuer
- Länkar
- Forum
 
- Kontakta oss
 
tabell Aktuell tabell   skytteliga Skytteliga
 
- Allsvenskan  Tabell
 
 
 
     
   
     
 

NÄR MATCHEN VAR SLUT FICK JAG EN DÉJÀ VU
av Haldo Jonsson
Publicerad 6 Maj 2024 - 15:44 Uppdaterad 6 Maj 2024 - 15:56

Förlustmatchen mot Västerås SK på Jämtkraft Arena i fjol då det även då var stort missnöje med domaren. Foto. Thord-Eric Nilsson

När jag på morgonen innan matchen mot Örebro läste Kim Sundings "inför matchen" i fotbollz.se och såg vilken domare som skulle döma, så infann sig dessa tankar hos mig. "Jag undrar vad domaren kommer att ställa till med i dagens match?"

Jag bänkade mig på arenan och hoppades på att ÖFK skulle vinna och att mina tankar om domaren skulle vara fel. Vädret var bra och stämning god. Det var upplagt för en bra match.

När matchen nästan var slut och innan den ödesdigra straffen, så gjorde jag för mig själv en summering av matchen och domarens insats.

Jag har ingen uppfattning om domaren, annat än att han konsekvent ställde högre krav på ÖFK:s agerande på plan än han gjorde på Örebro. Med det menar jag att han hade lättare att döma frisparkar som drabbade ÖFK än Örebro. Varningsfrekvensen, fyra för ÖFK var dessutom betydligt högre än för Örebro som hade noll varningar.

Sedan kom den ödesdigra straffen för Örebro och det uteblivna målet för ÖFK som retade gallfeber på ÖFK:s spelare och på publiken.

När domarna gick av planen efter matchens slut då busvisslade och buade många ur publiken. Det är ytterst sällan vi ser det på Jämtkraft Arena.

När såg jag detta missnöje med en domare tidigare?

Jo, det var i fjol när ÖFK mötte Västerås SK. Då var det samma missnöje med domaren och publiken buade och skrek när de gick av planen. Det var samma domare då.

Orsaken till missnöjet då var då att domaren, enligt publiken, helt omotiverat gav rött kort åt Theodore Rask.

Det var min déjà vu.

 
 
4 Kommentarer:
Gäst: Hoppfull skrev | 7 Maj 2024 - 08:56
Absolut att du kan se en sak på reprisen, (sen kan man diskutera hur kroppen rör sig när man blir omkullknuffad) men domaren såg inte det man kan se/tolka från reprisbilderna på tv, för hade han sett det skulle han blåst direkt och inte efter 15 sekunder av vrålande från Örebrospelare.

ALLa som såg matchen kunde konstatera att han blåste i favör till Örebro, det betyder inte att man skyller på domaren, ÖFK skulle ha satt sina chanser så hade det inte spelat någon roll, MEN faktum kvarstår att domaren dömde inte rättvist.

Så du @Ledsen, du blir lite pinsam, skriv vad du tyckte om matchen/situationen istället för att försöka raljera över ÖFK
3
Gäst: Ledsen skrev | 6 Maj 2024 - 19:29
Ledsen att behöva säga det, men ÖFK har inte 6 poäng efter 6 matcher på grund av domare eller
Domarna. Det är inte heller Daniel Kindbergs fel.

Varför måste allt, alltid, skyllas på någon annan? Är det ”nya ÖFK”?
3
Gäst: Tord Andersson skrev | 6 Maj 2024 - 17:04
Jag håller helt med dig Haldo om att domaren verkade tolerera mer ojustheter från Örebros sida utan att blåsa frispark. Straffen var däremot odiskutabel. Alla som har Discovery eller TV 4 Play kan titta på situationen som inträffade i 83:e minuten. Det är omöjligt att missa att Sporrong drar bollen intill sig med höger arm.
Vad som hände i slutsekunderna går däremot inte att se i tv-sändningen. Det är för långt avstånd.
5
Gäst: ÖFK fan skrev | 6 Maj 2024 - 16:43
ÖFK har endast vunnit 1 av 7 matcher i superettan som denna domare dömt…
7
 
Sök på fotbollz.se
   
  ÖFK har på de senaste fyra matcherna mot GIF Sundsvall tagit bara ett poäng  
  av Haldo Jonsson | Igår - 21:53  
 

Dags att ändra på det nu mn statistiken talar för GIF Sundsvall

 
  Läs mer...  
 


 
  Abodi Qasem fick högsta poängen av ÖFK:s spelare mot IFK Norrköping  
  av Haldo Jonsson | Igår - 11:07  
 

-Abodi Qasem Foto Thord-Eric Nilsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Tufft motstånd i Svenska Cupen  
  av Haldo Jonsson | 24 Jun 2026 - 20:25  
   
  Läs mer...  
 


 
  Ali Sulic lämnar ÖFK för norsk klubb.  
  av Haldo Jonsson | 24 Jun 2026 - 15:04  
 

Bilden från Ali Suljics första träningspass med ÖFK 2024 i ÖP-hallen. Foto Haldo Jonsson

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
23 Apr 2024 - 10:14 ÖFK- ett inte alls oävet bortalag
22 Apr 2024 - 18:47 ÖFK - Örgryte - matchens bästa spelare enligt Sofascore
22 Apr 2024 - 13:38 Han kom, han sågs och han blev Trissvinnare - Arquimidec 'Qu
22 Apr 2024 - 13:29 Hur ska ÖFK kunna skapa ett bättre tryck framåt?
20 Apr 2024 - 22:12 Bildspel ÖFK - Örgryte 1-1
20 Apr 2024 - 19:11 Matchreferat Sett till hela matchbilden så var ett oavgjort resultat rätt
20 Apr 2024 - 18:46 Matchens prestation
20 Apr 2024 - 17:18 Matchens överraskning
20 Apr 2024 - 17:07 Till slut rättvis poäng
20 Apr 2024 - 14:02 Startelvan
20 Apr 2024 - 10:43 Inför matchen: ÖFK - Örgyte IS
20 Apr 2024 - 10:31 ÖIS tränare Andreas Holmberg om ÖFK
19 Apr 2024 - 16:41 Före detta ÖFK- backen Jonathan Azulay ska stoppa ÖFK:s anfa
19 Apr 2024 - 14:06 Följ ÖFK - Örgryte IS via fotbollz.se
18 Apr 2024 - 18:41 Två nya i anfallet kan sätta fart på ÖFK mot Örgryte.
18 Apr 2024 - 10:57 Var lugn poängen kommer - ÖFK är ofta trögstartade på våren
16 Apr 2024 - 21:04 Kan nye forwarden Quimi Ordónez vara lösningen mot Örgryte ?
16 Apr 2024 - 09:42 Träningstider denna vecka
15 Apr 2024 - 11:25 Dominanten i försvaret - Ali Suljic - blev Trissvinnare
14 Apr 2024 - 21:55 Före detta ÖFK- forwarden Dino Islamovic allsvensk igen