meny  
 
 
- Start
- Nyheter/Information
 
- Spelprogram/Referat
- Spelartruppen
- Statistik
- Hemmaarena
- Återblick -24
- Återblick -23
- Återblick -22
- Återblick -21
- Återblick -20
- Återblick -19
- Återblick -18
- Återblick -17
- Återblick -16
- Återblick -15
- Återblick -14
- Återblick -13
- Återblick -12
- Återblick -11
- Återblick -10
- Återblick -09
- Återblick -08
- Återblick -07
- Återblick -06
- Intervjuer
- Länkar
- Forum
 
- Kontakta oss
 
tabell Aktuell tabell   skytteliga Skytteliga
 
- Allsvenskan  Tabell
 
 
 
     
   
     
 

VAR ÄR MÅLSINNET?
av Lars Larsson
Publicerad 23 Mar 2024 - 14:17 Uppdaterad 23 Mar 2024 - 14:20

Det är sällan jag blir så irriterad som idag, (lördag 23/3), när jag såg matchen Skövde AIK vs ÖFK. Då handlar det givetvis om ÖFK, men har egentligen inget med själva matchresultatet att göra, utan istället om ÖFK:s oförmåga att göra mål. Jag gillar däremot lagets ambition att spela possessionfotboll och det sköter ÖFK hyfsat. Försvarsspelet är också okay, men i sista tredjedelen på offensiv planhalva är det bedrövligt. Där är spelet under all kritik.

Följande exempel på dumheter sker innanför och strax utanför motståndarens straffområde; Få inlägg i förhållande till inläggstillfällena, passningar sker till medspelare som har ryggen mot motståndarmålet, passningar sker på 1-2 meters avstånd, spelare söker sig inte mot bollbanan när inlägg slås och när målchanser uppstår så missas de konsekvent. Speciellt tänker jag på när Adjoumani skjuter över från 1,5 meter, när han har öppet mål. Nu skulle det eventuella målet ändå inte ha blivit ett godkänt mål på grund av offside, men det symboliserar oförmågan att göra mål.

Det skapas visserligen målchanser, vilket naturligtvis är bra, men några mål blir det inte. Ett par av målchanserna och främst Naders nick i första halvlek skall bara vara mål. I sanningens namn finns det två saker som jag anser är väldigt viktiga i fotboll. Det är spel- och målsinne. Spelsinnet besitter visserligen några av ÖFK:s spelare, men målsinne saknas. Spelsinne är att kunna förutse vad som händer på planen i nästa skede kunna utnyttja det. Kallas även att kunna läsa spelet.

En bra målskytt måste ha både spel- och målsinne. Gerd Muller var en känd tysk målskytt. Han var inte speciellt teknisk, men mål gjorde han. Han hade förmågan att innanför straffområdet vara där bollen kom och sedan skicka den i mål. Han hade både spel- och målsinne. Målsinne är förmågan att göra mål och är en särskild förmåga. I psykologin sägs det att du skall se bollen gå i mål. Försök inte placera den utan bara se den gå i mål och agera snabbt. Jag tror tyvärr att många idag som fick chansen att göra mål gjorde framförallt två fel. Man sökte ett bättre läge, (som aldrig finns), och man försökte placera bollen så målvakten inte skulle kunna nå den. Då hamnade bollen utanför målramen istället.

Nu är det bråttom. Det är uppenbart behov av någon eller helst några som har både spel- och målsnne och det omgående.

 
 
7 Kommentarer:
Gäst: Tvivlande skrev | 30 Mar 2024 - 10:22
Målsinnet finns hos Ifk Östersund, Ifk lyckades med konststycket släppa in sex mål! Där finns det målsinne, traditionens makt är stor!
1
Gäst: Fredrik skrev | 23 Mar 2024 - 22:58
Synd att Stolt saknas. Tror inte folk förstår den nytta han gör. Inte orolig mvh fredrik b
5
Gäst: PS skrev | 23 Mar 2024 - 19:03
Till saken hör att det även var mycket som var positivt i ÖFK I dag. Bättre än jag sett på mycket länge. FORSA ÖFK
7
Gäst: Haldo skrev | 23 Mar 2024 - 17:37
Bengt, jag såg det först nu. Den kommentaren hör ej hemma i forumet. Den är borta nu.
4
Gäst: Tomas Noterius skrev | 23 Mar 2024 - 16:49
Lasse, kan bara instämma i din analys.
1
Gäst: Bengt Jonsson skrev | 23 Mar 2024 - 16:48
Haldo, kanske ska du ta bort kommentaren från anonyme Öfkare. Att antyda något liknande till någon inom vår klubb är inte okej.
4
Gäst: Snoddas skrev | 23 Mar 2024 - 14:37
Målen kommer när vi får in forvards
Stolt.Hopcutt.+Ev en ny kille som är på väg.
Det är så lite som fattas för att det kommer att bli riktigt bra🖤❤️⚽️💪
13
 
Sök på fotbollz.se
   
  Tufft motstånd i Svenska Cupen  
  av Haldo Jonsson | Igår - 20:25  
   
  Läs mer...  
 


 
  Ali Sulic lämnar ÖFK för norsk klubb.  
  av Haldo Jonsson | Igår - 15:04  
 

Bilden från Ali Suljics första träningspass med ÖFK 2024 i ÖP-hallen. Foto Haldo Jonsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Abodi Quasem - Trissvinnare mot IFK Norrköping  
  av Haldo Jonsson | Igår - 10:52  
 

Abodi Quasem Foto Haldo Jonsson

Sammanlagda Trissen leder Simon Marklund, men hotas av Amar Begic

Hos Andreas Tipset leder Håkan Tvåa är Kent P.



 
  Läs mer...  
 


 
  Matchens bild mot IFK Norrköping  
  av Haldo Jonsson | Igår - 10:44  
 

En häftig flygtur för Yannick Adjoumani
Foto Thord-Eric Nilsson

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
26 Okt 2023 - 14:33 Jo, det är en viktig match
26 Okt 2023 - 13:46 Formtabellen har ett föga imponerande Örebrofacit, men det ä
25 Okt 2023 - 15:47 Träning med provspelare idag
24 Okt 2023 - 23:38 Nu gäller det
24 Okt 2023 - 10:20 ÖFK - Det ni gör är viktigare än många kan tro
23 Okt 2023 - 21:42 Aly Keita i europaform - blev Trissvinnare mot GAIS
21 Okt 2023 - 19:20 Sagt efter matchen
21 Okt 2023 - 16:07 Matchens prestation
21 Okt 2023 - 15:39 Matchreferat Oturligt självmål knäckte ÖFK
21 Okt 2023 - 15:25 Matchens överraskning
21 Okt 2023 - 15:01 En otrolig kämpamatch
21 Okt 2023 - 12:03 Startelvan i dag
20 Okt 2023 - 22:39 Osäkert om största stjärnan i GAIS Jonas Lindberg och f.d ÖF
20 Okt 2023 - 15:23 Följ GAIS - ÖFK via fotbollz.se
20 Okt 2023 - 10:29 Kämpen Simon Kroon tränade för fullt i går - det gläder oss
19 Okt 2023 - 15:13 Yannick Adjoumanis kontrakt går ut i höst - vad händer sedan
18 Okt 2023 - 22:40 ÖFK håller god form - bara en förlust på 13 matcher.
18 Okt 2023 - 16:30 Mittfältaren Nebiyou Perry åter i träning med ÖFK
18 Okt 2023 - 10:22 Erick Brendon har fått ett bud
17 Okt 2023 - 22:46 Före detta ÖFK- spelaren Henrik Bellman fick uppleva terrorn