meny  
 
 
- Start
- Nyheter/Information
 
- Spelprogram/Referat
- Spelartruppen
- Statistik
- Hemmaarena
- Återblick -24
- Återblick -23
- Återblick -22
- Återblick -21
- Återblick -20
- Återblick -19
- Återblick -18
- Återblick -17
- Återblick -16
- Återblick -15
- Återblick -14
- Återblick -13
- Återblick -12
- Återblick -11
- Återblick -10
- Återblick -09
- Återblick -08
- Återblick -07
- Återblick -06
- Intervjuer
- Länkar
- Forum
 
- Kontakta oss
 
tabell Aktuell tabell   skytteliga Skytteliga
 
- Allsvenskan  Tabell
 
 
 
     
   
     
 

NÄR MATCHEN VAR SLUT FICK JAG EN DÉJÀ VU
av Haldo Jonsson
Publicerad 6 Maj 2024 - 15:44 Uppdaterad 6 Maj 2024 - 15:56

Förlustmatchen mot Västerås SK på Jämtkraft Arena i fjol då det även då var stort missnöje med domaren. Foto. Thord-Eric Nilsson

När jag på morgonen innan matchen mot Örebro läste Kim Sundings "inför matchen" i fotbollz.se och såg vilken domare som skulle döma, så infann sig dessa tankar hos mig. "Jag undrar vad domaren kommer att ställa till med i dagens match?"

Jag bänkade mig på arenan och hoppades på att ÖFK skulle vinna och att mina tankar om domaren skulle vara fel. Vädret var bra och stämning god. Det var upplagt för en bra match.

När matchen nästan var slut och innan den ödesdigra straffen, så gjorde jag för mig själv en summering av matchen och domarens insats.

Jag har ingen uppfattning om domaren, annat än att han konsekvent ställde högre krav på ÖFK:s agerande på plan än han gjorde på Örebro. Med det menar jag att han hade lättare att döma frisparkar som drabbade ÖFK än Örebro. Varningsfrekvensen, fyra för ÖFK var dessutom betydligt högre än för Örebro som hade noll varningar.

Sedan kom den ödesdigra straffen för Örebro och det uteblivna målet för ÖFK som retade gallfeber på ÖFK:s spelare och på publiken.

När domarna gick av planen efter matchens slut då busvisslade och buade många ur publiken. Det är ytterst sällan vi ser det på Jämtkraft Arena.

När såg jag detta missnöje med en domare tidigare?

Jo, det var i fjol när ÖFK mötte Västerås SK. Då var det samma missnöje med domaren och publiken buade och skrek när de gick av planen. Det var samma domare då.

Orsaken till missnöjet då var då att domaren, enligt publiken, helt omotiverat gav rött kort åt Theodore Rask.

Det var min déjà vu.

 
 
4 Kommentarer:
Gäst: Hoppfull skrev | 7 Maj 2024 - 08:56
Absolut att du kan se en sak på reprisen, (sen kan man diskutera hur kroppen rör sig när man blir omkullknuffad) men domaren såg inte det man kan se/tolka från reprisbilderna på tv, för hade han sett det skulle han blåst direkt och inte efter 15 sekunder av vrålande från Örebrospelare.

ALLa som såg matchen kunde konstatera att han blåste i favör till Örebro, det betyder inte att man skyller på domaren, ÖFK skulle ha satt sina chanser så hade det inte spelat någon roll, MEN faktum kvarstår att domaren dömde inte rättvist.

Så du @Ledsen, du blir lite pinsam, skriv vad du tyckte om matchen/situationen istället för att försöka raljera över ÖFK
3
Gäst: Ledsen skrev | 6 Maj 2024 - 19:29
Ledsen att behöva säga det, men ÖFK har inte 6 poäng efter 6 matcher på grund av domare eller
Domarna. Det är inte heller Daniel Kindbergs fel.

Varför måste allt, alltid, skyllas på någon annan? Är det ”nya ÖFK”?
3
Gäst: Tord Andersson skrev | 6 Maj 2024 - 17:04
Jag håller helt med dig Haldo om att domaren verkade tolerera mer ojustheter från Örebros sida utan att blåsa frispark. Straffen var däremot odiskutabel. Alla som har Discovery eller TV 4 Play kan titta på situationen som inträffade i 83:e minuten. Det är omöjligt att missa att Sporrong drar bollen intill sig med höger arm.
Vad som hände i slutsekunderna går däremot inte att se i tv-sändningen. Det är för långt avstånd.
5
Gäst: ÖFK fan skrev | 6 Maj 2024 - 16:43
ÖFK har endast vunnit 1 av 7 matcher i superettan som denna domare dömt…
7
 
Sök på fotbollz.se
   
  Bråk på läkaren på NP3 Arena  
  av Haldo Jonsson | Idag - 12:04  
 

-Jag fick ett hårt slag på näsan så blodet rann, det säger ÖFK- supportern Stig Magnusson t.v till fotbollz.se. Han såg matchen tillsammans med sin kompis och arbetskamrat Nicke Bergman. Foto Haldo Jonsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Två kanoner som ger ÖFK hopp om en bra höst  
  av Agne Svärd | Igår - 23:24  
 

 
  Läs mer...  
 


 
  GIF Sundsvall - ÖFK 0-2 (0-0)  
  av Martin Nylander | Igår - 19:52  
 

Efter bra andra halvlek vann ÖFK Norrlandsderbyt!



 
  Läs matchreferat  
 


 
  Matchens prestation  
  av Göte Murén | Igår - 19:50  
 

.

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
22 Jul 2023 - 17:44 Matchens överraskning
22 Jul 2023 - 16:56 Så otroligt onödigt
22 Jul 2023 - 14:06 Startelvan
22 Jul 2023 - 11:11 Utmärkt insats av Ö FK i Gothia Cup - finalspel för P17
21 Jul 2023 - 14:11 Följ Gefle IF - ÖFK via fotbollz.se
21 Jul 2023 - 14:01 Så ska Gefle IF spela mot ÖFK
20 Jul 2023 - 21:21 Dagens träning i korthet
20 Jul 2023 - 21:18 Varning problemet
19 Jul 2023 - 20:31 Inga lätta poäng mot Gefle. Fotbollz.se har beviset
18 Jul 2023 - 11:12 Känns lite lättare
17 Jul 2023 - 21:41 Det fanns mycket att gotta sig åt mot Landskrona
17 Jul 2023 - 10:23 Ny träningsmatch
16 Jul 2023 - 22:13 Sebastian Karlsson Grach tog chansen när han fick starta - b
16 Jul 2023 - 10:13 Nöjd tvåmålsskytt - Sebastian Karlsson Grach
15 Jul 2023 - 23:43 Bilder från ÖFK - landskrona 4-1 (1-0)
15 Jul 2023 - 22:02 Matchreferat ÖFK - Landskrona 4-1 (1-0)
15 Jul 2023 - 21:57 Stor besvikelse i Landskrona men även lättnad
15 Jul 2023 - 20:39 Matchens prestation
15 Jul 2023 - 19:35 Matchens överraskning
15 Jul 2023 - 16:03 Startelvan