meny  
 
 
- Start
- Nyheter/Information
 
- Spelprogram/Referat
- Spelartruppen
- Statistik
- Hemmaarena
- Återblick -24
- Återblick -23
- Återblick -22
- Återblick -21
- Återblick -20
- Återblick -19
- Återblick -18
- Återblick -17
- Återblick -16
- Återblick -15
- Återblick -14
- Återblick -13
- Återblick -12
- Återblick -11
- Återblick -10
- Återblick -09
- Återblick -08
- Återblick -07
- Återblick -06
- Intervjuer
- Länkar
- Forum
 
- Kontakta oss
 
tabell Aktuell tabell   skytteliga Skytteliga
 
- Allsvenskan  Tabell
 
 
 
     
   
     
 

RIKTIGT SVAG INSATS
av Per Lagerbäck
Publicerad 27 Jul 2025 - 17:24 Uppdaterad 28 Jul 2025 - 17:23

Inte så inspirerande att skriva om dagens match, men jag kan konstatera att Örgrytes 6- 0 inte var i överkant, utan ett fullt rimligt resultat.

ÖFK fortsätter att underprioritera ett defensivt ytterbacksspel, och när inte mittfältet heller fungerar defensivt så blir det uppenbart såhär. Mycket tittande både på boll och motspelare och väldigt lite markering, störande av motspelare och jävlar anamma. Visst var Örgryte riktigt bra idag, men det ska inte behöva se ut så här ändå.

Dessutom verkar det tyvärr som att några av Livanis självklara startspelare inte anser att de behöver anstränga sig särskilt mycket för att behålla sina platser. Naturligtvis kan en gjuten startelva ge trygghet, men det kan också skapa en känsla av att man inte behöver anstränga sig. Jag tycker inte att man ska rotera mycket mellan matcherna, men någon eller ett par ändringar torde vara rimligt, av flera skäl. Spelare i truppen som ligger nära en startplats behöver just få starta någon gång emellanåt.

Mittbackarna och målvakten gör enligt mig en godkänd insats, trots det skrämmande resultatet, men hade naturligtvis kunnat göra det bättre. Ghanoum och Amatkarijo är också godkända i andra halvlek. Men resultatet är naturligtvis en katastrof. Örgryte var självklart bra, men inte otroligt bra, annat än på att utnyttja ÖFK:s svagheter denna dag.

Naturligtvis ska Livani vara ärlig när han pratar om sina spelares insatser vid intervju i TV, men att helt lämna eventuella egna eventuella misstag åt sidan ger en lite dålig smak i munnen. Som tränare ska man absolut ta på sig ett delansvar för en svagare insats. Risken är annars att det sätter sig lite i spelartruppen, om den ansvarige ser sig som ofelbar.

Betyg:

Griffiths 3 - Hade inte så stor chans på målen enligt mig.

Johansson 1 - Klev sällan in ordentligt och spelade åskådare alltför mycket denna gång.

Suljic 3 - Får ändå godkänt.

Bonde 3 - Också godkänt, en svag trea.

Enemark 1 - Ska kunna betydligt mer.

Bonnah 2 - En av hans svagaste insatser i år.

Sporrong 3 - Funderade på en tvåa, men det blir en trea.

Marklund 3 - Tyckte han ändå försökte, men ett stort kliv ner sedan förra matchen.

Edqvist 2 - En svag tvåa.

Perry 2 - Och den är snäll. Tappade nästan helt sitt tidigare goda defensiva jobb, och det tog stopp även framåt.

Hopcutt 2 - Fick inte mycket att jobba med och förvaltade inte det han fick i särskilt stor utsträckning.

Ghanoum 3 - Jag tycker att han gjorde en godkänd insats.

Mörfelt 2 – Nära en trea, då han verkligen försökte få lite fart.

Amatkarijo 3 – Visade många glimtar av vad det skulle kunna bli.

Granström 2 – Syntes knappt.

Kirby 2 – Inget inhopp som skrämde motståndarna.

Låt oss nu se en helt annan insats den kommande helgen mot Helsingborg. Ni kan så otroligt mycket bättre än så här. Och detta gäller även ledarstaben. Dock bra med tre byten i paus, även om lyftet inte blev avgörande.

 
 
4 Kommentarer:
Gäst: Ope skrev | 28 Jul 2025 - 10:32
Något som faktiskt förvånade mig är helt uteblivna protester från ÖFK-spelarna vid 3-0-målet. Enligt mitt sätt att se på det så är det en solklar offside. Jag förstår att även att man har givit vid 4-0 men straffen är ju otroligt billig men inte en synpunkt från ÖFK-spelarna. Laget behöver tuffa till sig.
0
Gäst: Christer skrev | 27 Jul 2025 - 19:44
3 på bonde ? Borde inte en
Mittback kunna läsa spelet
bättre kolla på 2 0 målet
en ok försvarare borde
ha ställt forvaden offside

0
Gäst: Robert skrev | 27 Jul 2025 - 19:36
Suljic försöker inte ens försvara vid två mål, så att han får mer än lägsta betyg är väldigt snällt. Han sprang inte en gång under hela matchen utan joggar hem och bara släpper motståndare förbi sig.

Bonnah slår en dålig passning innan sista målet, men varför försöker inte Suljic ens ta bollen? Varför joggar han hem trots att han hade hunnit före om han hade sprungit?

Sporrong & Marklund var de enda som kämpade i första halvlek.
0
Gäst: SR500 skrev | 27 Jul 2025 - 18:08
Väldigt snälla betyg. Ska inte alla ha en 1:a efter 0-6?
6
 
Sök på fotbollz.se
   
  Följ GIF Sundsvall - ÖFK via fotbollzse  
  av Haldo Jonsson | Idag - 10:51  
 

Fotbollsfolkets egen sajt fotbollz.se, ger alla läsare info genom referat, bilder, matchens prestation och överraskning, statistik och krönika från matchen. Du kan skriva och läsa i forumet och läsa vad andra tycker om matchen.

Glöm inte Hos Andreas tipset. Vinn luncher

 
  Läs mer...  
 


 
  ÖFK har på de senaste fyra matcherna mot GIF Sundsvall tagit bara ett poäng  
  av Haldo Jonsson | Igår - 21:53  
 

Dags att ändra på det nu mn statistiken talar för GIF Sundsvall

 
  Läs mer...  
 


 
  Abodi Qasem fick högsta poängen av ÖFK:s spelare mot IFK Norrköping  
  av Haldo Jonsson | Igår - 11:07  
 

-Abodi Qasem Foto Thord-Eric Nilsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Tufft motstånd i Svenska Cupen  
  av Haldo Jonsson | 24 Jun 2026 - 20:25  
   
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
4 Feb 2023 - 19:16 Resultat från c:a 40 träningsmatcher
2 Feb 2023 - 16:12 Matchreferat Förlust i första träningsmatchen men ändå godkänt
2 Feb 2023 - 10:10 Träningsmatch mot danska HB Køge i dag kl.13.00 svensk tid
1 Feb 2023 - 22:27 ÖFK kan sitta lungt i båten, men måste förstärka
1 Feb 2023 - 22:26 Här föddes ÖFK
31 Jan 2023 - 09:09 ÖFK presenterar ny målvaktstränare - Arnold Origi
30 Jan 2023 - 21:40 Ny yttermittfältare till ÖFK - André Nader
30 Jan 2023 - 17:52 Korta nyheter
29 Jan 2023 - 13:00 Succé för Henrik Bellman i Belgien
28 Jan 2023 - 22:06 Vägen fram till bildandet av Östersunds Fotbollsklubb (ÖFK)
27 Jan 2023 - 14:54 Detta var början till ett elitlag i fotboll i Östersund - Fo
27 Jan 2023 - 14:07 Mittfältaren Albin Sporrong till ÖFK?
26 Jan 2023 - 10:42 Det verkar som det inte blir ÖFK för provspelande Oliver Sto
26 Jan 2023 - 10:18 Tråkiga nyheter om ÖFK- vännen och gentlemannen Ian Burchnal
25 Jan 2023 - 11:04 ÖFK om fem år?
25 Jan 2023 - 10:07 BUSSRESA TILL SUNDSVALL MED FALKARNA
23 Jan 2023 - 21:48 Ny samarbetspartner för fotbollz.se - det blir Hos Andreas
21 Jan 2023 - 22:54 Sista träningen före avresan till Turkiet - diverse händelse
21 Jan 2023 - 22:40 Före detta ÖFK-backen Ronald Mukiibi går till ÖFK- konkurren
20 Jan 2023 - 18:51 Att skicka två unga endast fransktalande ÖFK-are till Turkis