meny  
 
 
- Start
- Nyheter/Information
 
- Spelprogram/Referat
- Spelartruppen
- Statistik
- Hemmaarena
- Återblick -24
- Återblick -23
- Återblick -22
- Återblick -21
- Återblick -20
- Återblick -19
- Återblick -18
- Återblick -17
- Återblick -16
- Återblick -15
- Återblick -14
- Återblick -13
- Återblick -12
- Återblick -11
- Återblick -10
- Återblick -09
- Återblick -08
- Återblick -07
- Återblick -06
- Intervjuer
- Länkar
- Forum
 
- Kontakta oss
 
tabell Aktuell tabell   skytteliga Skytteliga
 
- Allsvenskan  Tabell
 
 
 
     
   
     
 

RIKTIGT SVAG INSATS
av Per Lagerbäck
Publicerad 27 Jul 2025 - 17:24 Uppdaterad 28 Jul 2025 - 17:23

Inte så inspirerande att skriva om dagens match, men jag kan konstatera att Örgrytes 6- 0 inte var i överkant, utan ett fullt rimligt resultat.

ÖFK fortsätter att underprioritera ett defensivt ytterbacksspel, och när inte mittfältet heller fungerar defensivt så blir det uppenbart såhär. Mycket tittande både på boll och motspelare och väldigt lite markering, störande av motspelare och jävlar anamma. Visst var Örgryte riktigt bra idag, men det ska inte behöva se ut så här ändå.

Dessutom verkar det tyvärr som att några av Livanis självklara startspelare inte anser att de behöver anstränga sig särskilt mycket för att behålla sina platser. Naturligtvis kan en gjuten startelva ge trygghet, men det kan också skapa en känsla av att man inte behöver anstränga sig. Jag tycker inte att man ska rotera mycket mellan matcherna, men någon eller ett par ändringar torde vara rimligt, av flera skäl. Spelare i truppen som ligger nära en startplats behöver just få starta någon gång emellanåt.

Mittbackarna och målvakten gör enligt mig en godkänd insats, trots det skrämmande resultatet, men hade naturligtvis kunnat göra det bättre. Ghanoum och Amatkarijo är också godkända i andra halvlek. Men resultatet är naturligtvis en katastrof. Örgryte var självklart bra, men inte otroligt bra, annat än på att utnyttja ÖFK:s svagheter denna dag.

Naturligtvis ska Livani vara ärlig när han pratar om sina spelares insatser vid intervju i TV, men att helt lämna eventuella egna eventuella misstag åt sidan ger en lite dålig smak i munnen. Som tränare ska man absolut ta på sig ett delansvar för en svagare insats. Risken är annars att det sätter sig lite i spelartruppen, om den ansvarige ser sig som ofelbar.

Betyg:

Griffiths 3 - Hade inte så stor chans på målen enligt mig.

Johansson 1 - Klev sällan in ordentligt och spelade åskådare alltför mycket denna gång.

Suljic 3 - Får ändå godkänt.

Bonde 3 - Också godkänt, en svag trea.

Enemark 1 - Ska kunna betydligt mer.

Bonnah 2 - En av hans svagaste insatser i år.

Sporrong 3 - Funderade på en tvåa, men det blir en trea.

Marklund 3 - Tyckte han ändå försökte, men ett stort kliv ner sedan förra matchen.

Edqvist 2 - En svag tvåa.

Perry 2 - Och den är snäll. Tappade nästan helt sitt tidigare goda defensiva jobb, och det tog stopp även framåt.

Hopcutt 2 - Fick inte mycket att jobba med och förvaltade inte det han fick i särskilt stor utsträckning.

Ghanoum 3 - Jag tycker att han gjorde en godkänd insats.

Mörfelt 2 – Nära en trea, då han verkligen försökte få lite fart.

Amatkarijo 3 – Visade många glimtar av vad det skulle kunna bli.

Granström 2 – Syntes knappt.

Kirby 2 – Inget inhopp som skrämde motståndarna.

Låt oss nu se en helt annan insats den kommande helgen mot Helsingborg. Ni kan så otroligt mycket bättre än så här. Och detta gäller även ledarstaben. Dock bra med tre byten i paus, även om lyftet inte blev avgörande.

 
 
4 Kommentarer:
Gäst: Ope skrev | 28 Jul 2025 - 10:32
Något som faktiskt förvånade mig är helt uteblivna protester från ÖFK-spelarna vid 3-0-målet. Enligt mitt sätt att se på det så är det en solklar offside. Jag förstår att även att man har givit vid 4-0 men straffen är ju otroligt billig men inte en synpunkt från ÖFK-spelarna. Laget behöver tuffa till sig.
0
Gäst: Christer skrev | 27 Jul 2025 - 19:44
3 på bonde ? Borde inte en
Mittback kunna läsa spelet
bättre kolla på 2 0 målet
en ok försvarare borde
ha ställt forvaden offside

0
Gäst: Robert skrev | 27 Jul 2025 - 19:36
Suljic försöker inte ens försvara vid två mål, så att han får mer än lägsta betyg är väldigt snällt. Han sprang inte en gång under hela matchen utan joggar hem och bara släpper motståndare förbi sig.

Bonnah slår en dålig passning innan sista målet, men varför försöker inte Suljic ens ta bollen? Varför joggar han hem trots att han hade hunnit före om han hade sprungit?

Sporrong & Marklund var de enda som kämpade i första halvlek.
0
Gäst: SR500 skrev | 27 Jul 2025 - 18:08
Väldigt snälla betyg. Ska inte alla ha en 1:a efter 0-6?
6
 
Sök på fotbollz.se
   
  Kort rapport från träningen inför Norrlandsderbyt  
  av Haldo Jonsson | Idag - 15:09  
 

 
  Läs mer...  
 


 
  Följ GIF Sundsvall - ÖFK via fotbollzse  
  av Haldo Jonsson | Idag - 10:51  
 

Fotbollsfolkets egen sajt fotbollz.se, ger alla läsare info genom referat, bilder, matchens prestation och överraskning, statistik och krönika från matchen. Du kan skriva och läsa i forumet och läsa vad andra tycker om matchen.

Glöm inte Hos Andreas tipset. Vinn luncher

 
  Läs mer...  
 


 
  ÖFK har på de senaste fyra matcherna mot GIF Sundsvall tagit bara ett poäng  
  av Haldo Jonsson | Igår - 21:53  
 

Dags att ändra på det nu mn statistiken talar för GIF Sundsvall

 
  Läs mer...  
 


 
  Abodi Qasem fick högsta poängen av ÖFK:s spelare mot IFK Norrköping  
  av Haldo Jonsson | Igår - 11:07  
 

-Abodi Qasem Foto Thord-Eric Nilsson

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
23 Nov 2022 - 23:08 Magnus Powell i Norge - För att träffa Tom Pettersson?
23 Nov 2022 - 18:27 Chovanie Amatkarijo vann säsongens sammanlagda Trissen - fic
23 Nov 2022 - 11:42 Intervju med Östersunds Transferintressenter AB - Om ingen g
22 Nov 2022 - 17:22 För detta ÖFK spelarna Charlie Colkett och Ravel Morrison -
21 Nov 2022 - 20:57 Ian Burchnall kommer ihåg ÖFK - Vi kommer ihåg dig
21 Nov 2022 - 20:27 Korta Nyheter om Tom Petersson
21 Nov 2022 - 14:27 'nystarten'
21 Nov 2022 - 14:04 Intervju med Tom Pripp om dagens möte med licensnämnden
21 Nov 2022 - 10:33 Ekonomiska Satsningen på ÖFK fortsätter -miljonerna i hamn
20 Nov 2022 - 23:05 I morgon, måndag, avgörs ÖFK:s vara eller icke vara i Supere
20 Nov 2022 - 18:29 Trotjänaren Bengt Uno 'Wåfflan' Nilsson har gjort sitt i ÖFK
19 Nov 2022 - 20:38 ÖFK har förhållandevis höga spelarvärden i Superettan
19 Nov 2022 - 20:29 Tankar om ÖFK:s fortlevnad i Superettan
18 Nov 2022 - 18:38 Överdådigt - 1 miljon i hamn
18 Nov 2022 - 17:01 Miljoner till ÖFK
18 Nov 2022 - 14:47 Fotbollz.se vill uppmärksamma alla investerare och sponsorer
17 Nov 2022 - 10:15 Ledigheten snart slut - ÖFK;s hjältar börjar träna på måndag
16 Nov 2022 - 19:05 Supporterfolket i glada rutan - mot miljonen
16 Nov 2022 - 16:35 Nu ger vi oss inte - nu nära miljonen - snart är vi där
16 Nov 2022 - 10:05 11-åriga Frösötjejen Clara Hippe Runsten vann OLearys tipset