meny  
 
 
- Start
- Nyheter/Information
 
- Spelprogram/Referat
- Spelartruppen
- Statistik
- Hemmaarena
- Återblick -24
- Återblick -23
- Återblick -22
- Återblick -21
- Återblick -20
- Återblick -19
- Återblick -18
- Återblick -17
- Återblick -16
- Återblick -15
- Återblick -14
- Återblick -13
- Återblick -12
- Återblick -11
- Återblick -10
- Återblick -09
- Återblick -08
- Återblick -07
- Återblick -06
- Intervjuer
- Länkar
- Forum
 
- Kontakta oss
 
tabell Aktuell tabell   skytteliga Skytteliga
 
- Allsvenskan  Tabell
 
 
 
     
   
     
 

ÖFK ÄR ETT LAG NU
av Per Lagerbäck
Publicerad 26 Okt 2025 - 17:08 

Återigen en match där lagets funktion sattes främs.

Jag må börja med att beklaga en så sen krönika, men sedan nästan ett år bokade biljetter på "Kristina från Duvemåla" tillsammans med anhöriga prioriterades denna gång. Föreställningen rekommenderas förresten. Då kvällen sedan fortsatte med annat såg jag inte matchen förrän på nattkröken, och då på min telefon. Hade tänkt se om stora delar av den i em, men glömde då att den möjligheten har jag bara 24 timmar. Nåja, jag gör ett försök ändå.

Vad jag definitivt kan konstatera är att ÖFK nu verkligen fungerar som lag, åtminstone defensivt. Undantaget en dryg kvart i andra halvlek låg ÖFK rejält lågt, och därigenom skapade topplaget Oddevold ytterst få chanser. Enligt min bedömning skapade ÖFK nästan lika många sett över hela matchen, trots underläge i bollinnehav och sannolikt även annan sttistik.

I det läge ÖFK befinner sig tar jag definitivt hellre en tråkig 0- 0-match än en rolig match där ÖFK har bollen mest, skapar mest, men släpper till tre bollar bakåt och tar en poäng mindre.

Jag vet inte om det var optimalt att Sandviken slog Utsikten, men jag föredrar åtminstone det jämfört med det motsatta resultatet. Kanske oavgjort hade varit det mest gynnsamma. Trelleborg tog poäng idag, medan Örebro förlorade. Skåningarna kommer ändå att ha kniven mot strupen i Östersund för att rädda kontraktet, samtidigt som Örebro kommer att kämpa till 100% hemma mot Utsikten. Vore härligt om Umeå kunde slå Sandviken. Riktigt raffinerade matcher nästa helg.

Om vi tittar på spelarna mot Oddevold tycker jag att alla gjorde en godkänd insats, utan att någon på något sätt briljerade. Däremot ska som sagt LAGET ÖFK, och därmed också tränare Fredheim, få ett riktigt bra betyg. Möjligen med en fundering om inte en oerhört snabb och löpande spelare skulle ha satts på topp i denna match.

Forsell 3 - Stabil!

Enemark 3 - Syntes inte så mycket, vilket väl betyder att han gjorde sitt.

Suljic 3 - Känns åter säkrare än tidigare i höst.

Anyanwu 3 - Klart godkänd.

Adjoumani 3 - kanske inte hans typ av match, men gjorde vad han skulle.

Nsa 4 - Kanske inte helt värd fyran, men i sitt sammanhang att det var första tävlingsmatchen på över ett år gör han en fantastisk insats. Och himla positivt, och modigt, att han fick chansen.

Granström 3 - Syntes inte mycket, men det räcker till en trea.

Sporrong 3 - Ja, det blir detsamma som för Granström.

Bonnah 3 - Har definitivt lyft sig, och försöker skapa framåt även i denna match.

Amatkarijo 3 - Svårt att hitta på något individuellt, men han håller disciplinerat sitt uppdrag.

Ali 2 - Hans roll blir väldigt svår när laget är så lågt.

Brendon 3 - Klarar trean tack vre väldigt få misstag.

Kirby 2 - Inte heller hans typ av match.

Marklund 3 - Hände en hel del runt honom de första minuterna han var inne, men det kom av sig lite.

Jag upprepar att jag tycker att det var rätt att satsa på defensiven i denna match, och det skulle inte förvåna mig om vi får se ett helt annat ÖFK kommande helg. Jag tror att Fredheim medvetet gör det svårt för motståndarna att förbereda sig för varje ÖFK-match. Jag hoppas att det förs en diskussion med honom om en fortsättning. Under förutsättning att ÖFK hänger kvar förståss.

 
 
1 Kommentar:
Gäst: Robert skrev | 27 Okt 2025 - 13:24
Jag tycker ÖFK skapade klart mer än Oddevold, vi hade trots allt 2-3 lägen som hade kunnat bli mål.

Med Livianis spelsätt hade vi nog släppt in minst tre mot Odevolld, men nu var mittfältet organiserat och mycket svårt att komma förbi.
3
 
Sök på fotbollz.se
   
  ÖFK har på de senaste fyra matcherna mot GIF Sundsvall tagit bara ett poäng  
  av Haldo Jonsson | Igår - 21:53  
 

Dags att ändra på det nu mn statistiken talar för GIF Sundsvall

 
  Läs mer...  
 


 
  Abodi Qasem fick högsta poängen av ÖFK:s spelare mot IFK Norrköping  
  av Haldo Jonsson | Igår - 11:07  
 

-Abodi Qasem Foto Thord-Eric Nilsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Tufft motstånd i Svenska Cupen  
  av Haldo Jonsson | 24 Jun 2026 - 20:25  
   
  Läs mer...  
 


 
  Ali Sulic lämnar ÖFK för norsk klubb.  
  av Haldo Jonsson | 24 Jun 2026 - 15:04  
 

Bilden från Ali Suljics första träningspass med ÖFK 2024 i ÖP-hallen. Foto Haldo Jonsson

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
8 Nov 2022 - 22:14 En vid kval sedelärande anekdot med en viss humor i
8 Nov 2022 - 12:54 Vad gäller angående varningar i kvalet?
8 Nov 2022 - 12:37 Nästan perfekt resa för ÖFK
8 Nov 2022 - 09:14 Powell och tränaren i Falkenberg C. Andersson tidigare parh
7 Nov 2022 - 21:55 Falkenbergs FF åker charterflyg till Östersund
7 Nov 2022 - 16:20 ÖFK har bråda tider - det är mycket mer än fotbollen
7 Nov 2022 - 14:27 Agne Svärd inför det stundande kvalspelet
6 Nov 2022 - 21:14 En enorm slutspurt - ÖFK har skrivit historia
6 Nov 2022 - 20:50 Årets herrsenior i länet - Erick Brendon, ÖFK
6 Nov 2022 - 11:47 Bilder ÖFK - Norrby 1-0 (0-0)
5 Nov 2022 - 23:36 ÖFK har fortfarande kvar den ena foten i elitfotbollen
5 Nov 2022 - 23:36 Matchens prestation
5 Nov 2022 - 21:32 Matchreferat ÖFK - Norrby IF 1-0 (0-0 )
5 Nov 2022 - 19:12 Matchens överraskning
5 Nov 2022 - 16:02 Startelvan
5 Nov 2022 - 11:45 SUPERETTAN EN NIVÅ VÄRD ATT SLÅ VAKT OM
5 Nov 2022 - 07:05 Inför matchen: ÖFK - Norrby
4 Nov 2022 - 15:33 Innan jag satte mig ner för att skriva, kom jag att tänka på
4 Nov 2022 - 12:04 Matchen där ÖFK spelar med dubbla knivar mot strupen
4 Nov 2022 - 12:03 Följ ÖFK - Norrby IF via fotbollz.se