Startsidan...
  Forum
  Krönika
   
  Videoklipp
   
   
  Kommande matcher
  Länkar
   
  Medarbetare
   
  Kontaktformulär
   
  Sökning
  Skriv en nyhet
   
  Bli medlem
  Om FotbollZ.se
   
  Vill du skriva på fotbollz.se?
  Gör fotbollz.se till din startsida
OFK Supporters
tabell Tabell SvFF Min fotboll 
besök Websupport
 

DVÄRSÄTTS BK DRAR SIG UR DIV 3 MELLERSTA NORRLAND - KOMMER ATT SPELA I DIV 5 NÄSTA ÅR
av Haldo Jonsson
Publicerad 6 Okt 2025 - 22:41 Uppdaterad 6 Okt 2025 - 22:52

Dvärsätt BK meddelart på sin facebooksida att de gjort det överraskande beslutet att dra sig ur div och gå ner till div5 och göra en omstart.


DBK förklarar och skriver:

Dethär ser vi inte som ett nederlag – tvärtom, det är ett medvetet steg för att bevara föreningen vi älskar.
I tio år har vi kämpat som förening – drivna av ren fotbollsglädje, gemenskap och kärlek till både sporten och föreningslivet.
Nästa år kliver vi in i vårt elfte år som förening, och vårt tionde år i seriespel.
De tre senaste åren i division 3 har varit fantastiska – men också tuffa.
Dagens fotbollsklimat är krävande, särskilt för små föreningar där allt bygger på ideellt engagemang från ett fåtal eldsjälar.
Framför allt har det varit ekonomiskt utmanande.
Att som en liten förening, med ett enda lag, klara av att spela på så hög nivå som vi gjort är egentligen något som inte borde vara möjligt – och det är vi oerhört stolta över.
Det visar vilken lojalitet våra spelare haft gentemot laget – och vilken fantastisk uppslutning vi fått från våra sponsorer och supportrar.
Men det har också tagit på krafterna.
Vi luftade idén om ett till år i trean, men insåg snabbt att fortsätta kämpa där skulle tömma oss helt.
Vi saknar förutsättningarna för att överleva ännu en säsong i division 3 – det var inte ett realistiskt alternativ.
Kvar fanns två alternativ:
att lägga ner – eller att gå tillbaka till division 5 och göra en omstart för att hitta tillbaka till det som gjorde DBK speciellt från början.
Vi valde att inte ge upp.
Föreningen kommer att fortsätta drivas framåt i vanlig ordning.
Under våra aktiva år har DBK varit en viktig kraft i utvecklingen av Krokoms Sportcentrum.
Även framöver väntar spännande projekt som ska säkerställa att det i vår kommun finns kvalitet och goda förutsättningar för idrott och gemenskap.
Det här beslutet handlar om att bevara det liv föreningen ger – stoltheten och framtidstron i vår gemenskap.
Vi tror på att bygga långsiktigt, lokalt och tillsammans.
Tack till alla spelare, ledare, supportrar och sponsorer som stått bakom oss.
Ni är anledningen till att Dvärsätts BK fortsätter leva vidare – nu i ett nytt kapitel.
/Styrelsen och ledarna i Dvärsätts BK.
Vid frågor är du välkommen att kontakta
Johan Jonsson
 
 
12 Kommentarer:
Gäst: Per Lagerbäck skrev | 8 Okt 2025 - 12:27
Jag tror att ÖP missuppfattat SvFF:s svar. Om jag inte är helt ute och cyklar så är det den bästa tvåan i alla Sveriges kvalgrupper till div 3 som får den vakanta platsen, om den uppstår innan serierna är satta. Se själva i SvFF:s tävlingsbestämmelser.
1
Gäst: SvFF skrev | 8 Okt 2025 - 08:09
I ÖP står det att SvFF säger att 1an och 2an går upp:

"Svenska Fotbollförbundet bekräftar att det blir tvåan i den kvalserie där division 3-laget Kramfors-Alliansen och division 4-lagen Härnösand FC United, Kungsnäs FC och Offerdals IF ingår som får platsen. Om två lag hamnar på samma poäng och målskillnad finns ytterligare kriterier för att skilja lagen åt."

Kanske OIF och Dvärsätt kan samarbeta?
0
Gäst: Heja Offerdal skrev | 8 Okt 2025 - 07:58
Match i tältet Krokom på lördag kl14, mot Kramforsalliansen
0
Gäst: lugn nu skrev | 7 Okt 2025 - 22:35
Vadå Offerdal upp?
Det är kval!
Kramfors
Offerdal
Kungsnäs
Härnösand
Bästa laget spelar i Div 3
0
Gäst: Hur blir det ? skrev | 7 Okt 2025 - 20:38
Blir det alltså ingen kvalmatch mellan Offerdal och Kramfors, utan alltså att Kramfors blir kvar i trean och Offerdal går upp ?
0
Gäst: Curva middle skrev | 7 Okt 2025 - 16:37
Lagerbäck förslag är klokt och värt att diskutera
0
Gäst: Per Lagerbäck skrev | 7 Okt 2025 - 15:51
Jätteroligt med DBK:s framfart oavsett vad som sker. Dock är jag en vurmare för att Norrland och särskilt Jämtland ska ha så många lag som möjligt så högt upp som möjligt. Något jag fått en del skit för genom åren.
Därför hade jag gärna sett en lösning med en sammanslagning med annan förening i närheten, t ex KD eller Alsen om möjlighet finns/fanns för att behålla platsen i trean. Inga problem starta upp DBK i femman oavsett.
Nu tror jag att det blir ett sörländskt lag som fyller på i trean istället. Om det stämmer så är det ytterligare ett steg mot att fotboll i de norra delarna av Sverige marginaliseras.
Som alltid tror jag på en hälsosam blandning av konkurrens och samarbete i Jämtland/Härjedalen!
4
Gäst: målgörare skrev | 7 Okt 2025 - 13:26
all heder åt DBK, svår jobbat med dyr ekonomi, få ideela ledare och ställa upp. föreningen lever vidare trots allt, bra där
4
Gäst: @ Lägg ner helt skrev | 7 Okt 2025 - 10:42
Och du var på matchen🤔
0
Gäst: Lägg ner helt skrev | 7 Okt 2025 - 08:35
Det är väl inget skit snack , kompis klubbar fungerar inte ! Lägg ner DBK och spela för KD i Krokoms kommun ! Hur länge blir DBK kvar , högst ett eller två år ...En pinsam insats mot Selånger i sista matchen
8
Gäst: Skitsnack skrev | 6 Okt 2025 - 23:14
Vilket jävla skitsnack Ejje, för fotbollen I Jämtland är det viktigt med olika typer av föreningar. Såväl stora som Ope, IFK och Frösön som små likt Dvärsätt med flera:

Men.. Frösön BK drog sig ur div 5, det är väl en "större klbb" och ÖFK misslyckades ifjol att spela division 4. Så du kanske kan lägga ner hatet mot DBK som gjort det väldigt bra och rikta det mot t ex Frösön och ÖFK istället.
0
Gäst: Ejje skrev | 6 Okt 2025 - 23:10
Brukar bli så med dessa pop up klubbar.
Har funnits ett antal sådana under åren som försvunnit Bk Björnen var ett annat lag
Jämtland behöver stabila föreningar med bra ungdomsverksamhet
Som kan stötta upp ett seniorlag
Men för en del är det jobbigt att måste jobba i föreningar där man måste rätta sig efter andra
1
 
Sök på fotbollz.se
   
  Curtis Edwards matchens spelare mot GIF Sundsvall  
  av Haldo Jonsson | Idag - 22:21  
 

Foto Thord-Eric Nilsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Ope IF planerar för konstgräs på Torvallens IP  
  av Haldo Jonsson | Idag - 17:36  
 

 
  Läs mer...  
 


 
  Bråk på läkaren på NP3 Arena  
  av Haldo Jonsson | Idag - 12:04  
 

-Jag fick ett hårt slag på näsan så blodet rann, det säger ÖFK- supportern Stig Magnusson t.v till fotbollz.se. Han såg matchen tillsammans med sin kompis och arbetskamrat Nicke Bergman. Foto Haldo Jonsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Två kanoner som ger ÖFK hopp om en bra höst  
  av Agne Svärd | Igår - 23:24  
 

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
24 Jul 2024 - 20:43 Varningsflagg för Varberg - ÖFK - ingen underskattning!
24 Jul 2024 - 17:36 IFK Östersund gick till final i DM herrar efter vinst mot Yt
23 Jul 2024 - 17:42 Det var Andrew Mils sista match i ÖFK - det var vemodigt
23 Jul 2024 - 13:11 ÖFK utesluts i division 4
23 Jul 2024 - 12:36 ÖFK utesluts från div 4 - beslut av JH/FF:-s tävlingsutskott
22 Jul 2024 - 23:02 Förkrossande överlägsenhet av ÖFK:s spelare - sex av dem bäs
22 Jul 2024 - 18:09 Ordónez var ju väldigt bra i första halvlek
22 Jul 2024 - 13:46 Bilder ÖFK - Degerfors 2-1 (2-0)
22 Jul 2024 - 11:55 Imponerande spel av Simon Marklund - går mot en stark höst -
21 Jul 2024 - 17:43 ÖFK-Degerfors IF 2-1 (2-0)
21 Jul 2024 - 16:35 Matchens prestation
21 Jul 2024 - 16:00 Matchens överraskning
21 Jul 2024 - 15:15 Absolut drömspel första 20
21 Jul 2024 - 12:03 Startelvan
20 Jul 2024 - 11:47 Följ ÖFK - Degerfors IF via fotbollz.se
20 Jul 2024 - 11:28 Rapport från veckans träning - Det har sällan sett så bra ut
20 Jul 2024 - 10:30 Slutspelat för lagen från Östersund i Gothia Cup
18 Jul 2024 - 16:38 ÖFK mot Degerfors på söndag - Det finns en hel del som talar
18 Jul 2024 - 15:07 Mr fotboll, Tommy Engstrand, Norra - Lits IF ärad av Graham
16 Jul 2024 - 12:48 Graham Potter vill bli Englands förbundskapten?- Fullt möjli
 
 
 
6
kommentarer
 Två kanoner som ger ÖFK hopp om en bra höst
av Agne Svärd | Igår - 23:24
5
kommentarer
Spelomgång 10 div.4 Jämtland-Härjedalen 2026
av Lasse Granbacka | 22 Jun 2026 - 22:37
Ledning nu med 7 poäng fö
4
kommentarer
Nädå, vi slipper det nedre strecket
av Per Lagerbäck | Igår - 19:02
Vilken klasskillnad i denna match.
3
kommentarer
Ope IF planerar för konstgräs på Torvallens IP 
av Haldo Jonsson | Idag - 17:36
2
kommentarer
Ali Sulic lämnar ÖFK för norsk klubb.
av Haldo Jonsson | 24 Jun 2026 - 15:04
Bilden från Ali Suljics f
 Skrivet den Tis 16 Jun 21:16
 Skrivet igår kl 23:24
 Skrivet den Fre 27 Feb 06:25
fotbollz.se på Facebook