Startsidan...
  Forum
  Krönika
   
  Videoklipp
   
   
  Kommande matcher
  Länkar
   
  Medarbetare
   
  Kontaktformulär
   
  Sökning
  Skriv en nyhet
   
  Bli medlem
  Om FotbollZ.se
   
  Vill du skriva på fotbollz.se?
  Gör fotbollz.se till din startsida
OFK Supporters
tabell Tabell SvFF Min fotboll 
besök Websupport
 

- OM INTE ÖFK HADE VARIT KVAR I SUPERETTAN HADE JAG ANSÖKT OM KONKURS - NU BEHÖVS TIO NYA MILJONER
av Haldo Jonsson
Publicerad 14 Nov 2022 - 15:59 Uppdaterad 14 Nov 2022 - 17:06

-

Det säger advokaten och t.f. ordföranden i ÖFK:s bolagsstyrelse Tom Pripp vid dagens presskonferens. Nu går ÖFK vidare för att övertyga licensnämnden om att ÖFK har ekonomisk kapacitet att klara av Superettan nästa år.

Det var t.f vd Kjell Andersson och Tom Pripp som presenterade ÖFK:s läge ekonomisk och även i viss mån det fotbollsmässiga vid dagens presskonferens på ÖFK:s kansli.

Det var saklig information och det var kärva budskap man kom med. Det var rakt på sak utan positiva omskrivningar.

Att ÖFK är i kärvt ekonomiskt läge det är ingen nyhet, men nu är ÖFK är kvar i Superettan finns det en känsla av optimism i klubben och det är att man ska klara av de återstående problemen.

Vi har all anledning att tacka för den bragd som utfördes av spelare och ledare vid gårdagens kval. Ni gjorde det som få trodde vara möjligt. ÖFK blev kvar i Superettan. Anderson och Pripp var påtagligt nöjda över det. Det är därför ÖFK lever vidare och klarat av första hindret.


Det andra hindret som återstår, är att få elitlicens för nästa år. Det är heller inte det lättaste.

Tom Pripp och den ekonomiske talesmannen Tommy Holmgren i styrelsen skall åka ner till Stockholm den 22 november och göra allt för att övertyga licensnämnden om, att ÖFK kan klara av nästa säsong med den ekonomi som man då presenterar. Skulle man inte lyckas med det då är konkursen ett faktum.

Innan mötet ska man ha en viktig träff med investerarna, som redan satsat c:a 35 miljoner till ÖFK, att de ska satsa 10 miljoner till som Tom Pripp och Tommy Holmgren ska ha med sig i påsen när man åker till Stockholm. Det har man en vecka på sig att klara.

Investerarna är, förutom att någon har ett visst fotbollsintresse, intresserade att vi har ett elitlag i fotboll i Östersund. Det anser att detta är viktigt.

Lyckas man med att få de 10 miljonerna, så bedömer Pripp att det finns en realistisk möjlighet att man lyckasövertyga licensnämnden om att godkänna deras ansökan. ÖFK söker med öppen famn även flera investerare för att bördan dem emellan ska bli lättare.

Pripp har ju klarat av detta med elitlicensen tidigare när ÖFK:s ekonomi har haltat, så vi håller tummarna att han ska lyckas ännu en gång. Han är övertygande i sitt sätt att vara och som advokat har han förmågan att föra fram sina synpunkter på rätt sätt. Han är en resurs för ÖFK.

Glädjande var att höra att Magnus Powell och Stefan Lundin trivs i Östersund och med ÖFK, så att de vill vara kvar i ÖFK även nästa år och att åtminstone minst 16 spelare redan nu kan tänka sig att stanna. Det känns mycket viktigt för att behålla kontinuiteten, spelkunnandet och stämningen i laget. Kjell Andersson har varit med på lagets alla bortaresor i höst. Han säger, att det är en faktstiskt bra stämning mellan alla spelarna och ledarna i ÖFK.

Apropå Kjell, så har kontrakt till året ut, men han kan stanna kvar längre åtminstone till nya vd:n kommer på plats. ÖFK har valt ut en tänkbar ny vd.

Rent fotbollsmässigt har vi inget att frukta. Det löser sig om ÖFK får elitlicens för nästa superettansäsong.

Thord - Eric Nilsson, som kan ekonomi, kommer i fotbollz.se vid senare tillfälle att föra fram sina synpunkter på ÖFK:s ekonomiska situation.

 
 
9 Kommentarer:
Gäst: DK skrev | 14 Nov 2022 - 23:50
DK är den enda som gjort ÖFK bättre, märkligt att sånt Kindberg hat tillåts på detta forum men så fort kritik riktas mot Rasteby, Hallström
Mm så censureras det. Märkligt, mycket likt pravda.
6
Gäst: Fredrik skrev | 14 Nov 2022 - 21:00
Nej han syftar på DK såklart
3
Gäst: @hoppfull skrev | 14 Nov 2022 - 20:46
Syftar du på Thord Eric?
4
Gäst: Hoppfull skrev | 14 Nov 2022 - 20:44
Låt nu rättshaveristen få sista ordet, så kanske han snart blir nöjd…det är så tragiskt att det fortfarande finns de som köper allt han skriver och som tror att han sitter inne med den enda sanningen…Att inte ta ett enda uns ansvar säger allt…

Gode gud hjälp oss och låt inte denna person komma i någon maktposition igen. Då kommer ÖFK aldrig att komma på bort från fuskstämpeln…

9
Gäst: Sidlinjen skrev | 14 Nov 2022 - 20:29
Man undrar, vem höll i plånboken den perioden man drog på sig otroliga skulder!!!!!
9
Gäst: Öfkare skrev | 14 Nov 2022 - 17:11
Ring Potter och Hamberg om ett bidrag det är kaffepengar för dom.
9
Gäst: Nickel skrev | 14 Nov 2022 - 16:59
Storklubben Barcelona FC har runt tio miljarder i skuld år ut o år in. Undrar hur licensnämnden (om det nu finns nån) i Spanien funkar.
11
Gäst: Kjella skrev | 14 Nov 2022 - 16:48
Nu väntar man bara på DKs redogörelse på FB om hur han lämnade en förening i blomster med 10milj på banken och ingen som helst inblandning i kommande värvningar, organisation och budget...
20
Gäst: Realist1 skrev | 14 Nov 2022 - 16:33
Personligen har jag svårt att se hur detta kan presenteras som uppseendeväckande nyheter. Var ju uppenbart och mycket väntat. Om något var väl summan lägre än förväntat.
7
 
Sök på fotbollz.se
   
  GIF Sundsvall - ÖFK 0-2 (0-0)  
  av Martin Nylander | Idag - 19:52  
 

Efter bra andra halvlek vann ÖFK Norrlandsderbyt!



 
  Läs mer...  
 


 
  Matchens prestation  
  av Göte Murén | Idag - 19:50  
 

.

 
  Läs mer...  
 


 
  Matchens överraskning  
  av Lars Larsson | Idag - 19:49  
 

.

 
  Läs mer...  
 


 
  Nädå, vi slipper det nedre strecket  
  av Per Lagerbäck  | Idag - 19:02  
 

Vilken klasskillnad i denna match. Det mesta tyder nu på att GIF Sundsvall spelar en division lägre nästa säsong. Och att ÖFK kan ha chansen att haka på en kvalplats till Allsvenskan.

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
28 Maj 2025 - 22:49 Tips div2
28 Maj 2025 - 15:22 I dag har ÖFK efter 10 matcher tagit 15 poäng - Det är bäst
27 Maj 2025 - 10:16 Matcher de närmsta dagarna
27 Maj 2025 - 08:52 Fågel eller fisk? Jag och ÖFK landar mittemellan
26 Maj 2025 - 17:34 bortamatcher för dam o herr
26 Maj 2025 - 17:17 Simon Marklund en viktig kugge i ÖFK - blev Trissvinnare mot
25 Maj 2025 - 23:33 Bildkavalkad från ÖFK- Örebro 3-1
25 Maj 2025 - 23:31 Bonde berättar hur det var att spela bredvid Sunday Anyanwu,
25 Maj 2025 - 20:49 IFK Östersund-Umeå FC Akademi 2-0 (1-0)
25 Maj 2025 - 18:34 Tips div 3 mellersta Norrland - Två derbyn
25 Maj 2025 - 18:00 Arnold Origi man of the match mot Örebro SK
25 Maj 2025 - 17:45 oavgjort mot tabell fyran
25 Maj 2025 - 16:29 Simon Marklund jämförs med Zlatan i Fotbollskanalen.
24 Maj 2025 - 22:02 ÖFK söker klubbchef
24 Maj 2025 - 20:26 Matchens prestation
24 Maj 2025 - 19:28 ÖFK ÖVERTYGADE MOT ÖREBRO - SÄKER SEGER!
24 Maj 2025 - 17:50 Härlig seger i regnet.
24 Maj 2025 - 17:13 Matchens överraskning
24 Maj 2025 - 15:29 Alsen - Hede 2-3 (1-0)
24 Maj 2025 - 14:27 Startelvan
 
 
 
4
kommentarer
Spelomgång 10 div.4 Jämtland-Härjedalen 2026
av Lasse Granbacka | 22 Jun 2026 - 22:37
Ledning nu med 7 poäng fö
2
kommentarer
Ali Sulic lämnar ÖFK för norsk klubb.
av Haldo Jonsson | 24 Jun 2026 - 15:04
Bilden från Ali Suljics f
1
kommentar
ÖFK har på de senaste fyra matcherna mot GIF Sundsvall tagit bara ett poäng 
av Haldo Jonsson | 25 Jun 2026 - 21:53
Dags att ändra på det nu
1
kommentar
Tufft motstånd i Svenska Cupen 
av Haldo Jonsson | 24 Jun 2026 - 20:25
1
kommentar
GIF Sundsvall - ÖFK sänds på storbildsTV på Stortorget
av Haldo Jonsson | 23 Jun 2026 - 19:28
Fotbollsfest på Stortorget
 Skrivet den Tis 16 Jun 21:16
 Skrivet den Tor 14 Maj 00:14
 Skrivet den Fre 27 Feb 06:25
fotbollz.se på Facebook