Startsidan...
  Forum
  Krönika
   
  Videoklipp
   
   
  Kommande matcher
  Länkar
   
  Medarbetare
   
  Kontaktformulär
   
  Sökning
  Skriv en nyhet
   
  Bli medlem
  Om FotbollZ.se
   
  Vill du skriva på fotbollz.se?
  Gör fotbollz.se till din startsida
OFK Supporters
tabell Tabell SvFF Min fotboll 
besök Websupport
 

SNACK OM KONSTGRÄS OCH GRÄS
av Haldo Jonsson
Publicerad 17 Jun 2026 - 22:23 Uppdaterad 17 Jun 2026 - 22:46

- Vi ska vinna matchen oavsett underlag.

För något år sedan bevittnade jag på nära håll ett kval till Superettan.

På natten hade det snöat på den gräsbelagda planen. Tack vare det uppstod komplikationer innan matchen skulle spelas. Tränarna i de båda legen var oense.

Hemmalagets tränare skrek så högt att det hördes i korridoren utanför omklädningsrummet.

Han ville att matchen skulle ställas in.

- Det här vädret kommer att gynna "norrlänningarna ". Dom är vana att spela på snöunderlag Norrlänningarna kommer att ha att övertag över oss redan innan matchen spelas.

Bortalagets tränare han sa kort och gott - Vi ska vinna matchen oavsett underlag.

Ven tror ni vann matchen?

Det var bortalaget.

Hemmalaget hade redan före matchen tappat tron på sig själv tack vare tränarens beteende.



Jag har ett annat belysande exempel.

Det hände även det för något år sedan.

ÖFK skulle möta Varberg på Jämtkraft Arena.

Varberg spelar på hemmaplan på gräs och ÖFK på konstgräs.

Det var på den tiden jag var ambitiösa och hade en intervju före matchen med bortalagets tränare som i detta fall var tidigare utlandsproffsspelaren Joakim Persson.

- Det är väl en nackdel för er för att spela på konstgräs, frågade jag Persson.

Det tålde han inte höra. Han blev nästan het.

-- Vi vet om innan serien börjar att vi kommer att få spela vissa matcher på konstgräs. Vi har spelare som kan spela på båda underlagen.Vi är psykiskt och fysiskt förberedda på att vinna även mot lag om har konstgräs. Vi vill vinna serien och det gör vi inte om man inte kan spela på båda underlagen


Hur gick matchen?

Det minns jag inte, men om jag inte kommer ihåg fel, så gick Varberg upp i allsvenskan deåret.

Sens moral:

Man ska aldrig backa från att spela på en ovan plan. Man ska tro på sig själv och satsa på att vinna machren.Det är vikigt att ha rätt inställning.

.

 
 
1 Kommentar:
Gäst: ÖFK:are skrev | 18 Jun 2026 - 20:45
Jabir Ali på ingång! Nice.
1
 
Sök på fotbollz.se
   
  Två kanoner som ger ÖFK hopp om en bra höst  
  av Agne Svärd | Igår - 23:24  
 

 
  Läs mer...  
 


 
  GIF Sundsvall - ÖFK 0-2 (0-0)  
  av Martin Nylander | Igår - 19:52  
 

Efter bra andra halvlek vann ÖFK Norrlandsderbyt!



 
  Läs mer...  
 


 
  Matchens prestation  
  av Göte Murén | Igår - 19:50  
 

.

 
  Läs mer...  
 


 
  Matchens överraskning  
  av Lars Larsson | Igår - 19:49  
 

.

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
1 Apr 2025 - 16:51 Kiarash Livani har satt igång debatten om fotbol i Östersund
1 Apr 2025 - 15:33 mållöst i premiären
1 Apr 2025 - 15:27 genrep för kamraterna
1 Apr 2025 - 10:15 Det är skillnad på försvar och försvar
1 Apr 2025 - 09:56 Juniorfotboll i ÖFK
31 Mar 2025 - 16:45 Att ÖFK vinner en seriepremiär är nästan unikt
31 Mar 2025 - 10:39 Nye Adrian Edqvist stiger fram - blev Trissvinnare mot Trell
30 Mar 2025 - 21:53 Livani hade en plan B - den gav tre poäng
30 Mar 2025 - 18:22 förlust för ifk, en trän match kvar innan premiären
30 Mar 2025 - 17:53 ÖFK nollade Trelleborg i skön bortaseger i premiären
30 Mar 2025 - 17:36 Matchens prestation
30 Mar 2025 - 17:33 Matchens överraskning
30 Mar 2025 - 17:24 Tack för den avslutningen!
30 Mar 2025 - 14:04 Startelvan
30 Mar 2025 - 13:23 Lite funderingar
29 Mar 2025 - 19:13 Inför matchen: Trelleborg FF - ÖFK
29 Mar 2025 - 11:42 En seriepremiär med förväntningar och något nytt i vardande
28 Mar 2025 - 15:46 Nu har det populära Andreas Tipset startat - var med från bö
28 Mar 2025 - 15:11 Kom och se högklassig ungdomsfotboll - nu premiär
28 Mar 2025 - 14:47 ÖFK - Kanske värt att satsa på?
 
 
 
5
kommentarer
Spelomgång 10 div.4 Jämtland-Härjedalen 2026
av Lasse Granbacka | 22 Jun 2026 - 22:37
Ledning nu med 7 poäng fö
4
kommentarer
Nädå, vi slipper det nedre strecket
av Per Lagerbäck | Igår - 19:02
Vilken klasskillnad i denna match.
2
kommentarer
Ali Sulic lämnar ÖFK för norsk klubb.
av Haldo Jonsson | 24 Jun 2026 - 15:04
Bilden från Ali Suljics f
1
kommentar
 Två kanoner som ger ÖFK hopp om en bra höst
av Agne Svärd | Igår - 23:24
1
kommentar
ÖFK har på de senaste fyra matcherna mot GIF Sundsvall tagit bara ett poäng 
av Haldo Jonsson | 25 Jun 2026 - 21:53
Dags att ändra på det nu
 Skrivet den Tis 16 Jun 21:16
 Skrivet igår kl 23:24
 Skrivet den Fre 27 Feb 06:25
fotbollz.se på Facebook