Startsidan...
  Forum
  Krönika
   
  Videoklipp
   
   
  Kommande matcher
  Länkar
   
  Medarbetare
   
  Kontaktformulär
   
  Sökning
  Skriv en nyhet
   
  Bli medlem
  Om FotbollZ.se
   
  Vill du skriva på fotbollz.se?
  Gör fotbollz.se till din startsida
OFK Supporters
tabell Tabell SvFF Min fotboll 
besök Websupport
 

MEDLEMSINFORMATIONEN I GÅR KVÄLL - MÅNGA VIKTIGA FRÅGOR TOGS UPP
av Haldo Jonsson
Publicerad 23 Okt 2024 - 16:41 Uppdaterad 23 Okt 2024 - 16:57

Jag var förhindrad att närvara vid ÖFK:s medlemsmöte i går på Gamla Teatern så blir det ingen lång sammanfattning.

Flera av medarbetarna på fotbolz.se var på plats.

ÖFK:s dåliga ekonomi var högintressant och den fråga som mest diskuterade av ett fyrtiotal medlemmar som infunnit sig.

ÖFK har ställts sig i ett svårt läge, eftersom man ligger på c:a 10 miljoner i underskott.

Nu är det inte längre en fråga om att gå upp i allsvenskan som gäller, åtminstone på något år. Nu gäller det att vända underskottet till plus. Det kan bli svårt nog.

i fjol hade ÖFK ett underskott på 18 miljoner som man mirakulöst vände till ett litet plusresultat. Man visade därmed att det går att lösa även årets underskott, men det blir svårare för varje år.

Den märkliga budgeten i fjol, då man planerade för höga sponsorintäkter som inte höll, svider nu.

För att täppa till underskottet, krävs ett mycket hårt arbete och finurlighet av alla i styrelserna. Det är inga småsummor, det är miljoner det är fråga om. ÖFK har länge bollat med miljoner och kommit igen fast allt sett mörkt ut. Hur länge klarar man det?

Nästa år är det ett krav att ÖFK gör ett nollresultat. Man har inget val. Gör man inte det, då är föreningen illa ute.

Att Anders Cederberg blivit ny ordförande det känns tryggt.

Vi senaste presskonferensen sa han, att han skulle intensifiera kontrollen av inkomster och utgifter. Det är en absolut nödvändighet, så att det inte rusar i väg.

Drivkraften hos investerarna är, att de vill ha ett elitfotbollslag i Östersund. Detta har gjort att de satsat. Det är storartat!

Som alla förstår, måste ÖFK förbättra sitt sponsorarbete. För detta ändamål måste man upprätta en plan och sätta den i verket omedelbart efter när de, som vi hoppas, blir klart med Superettan för nästa år.

ÖFK måste spara. För att nå sparmålet måste man antagligen offra en del heliga kor.

Man måste även gå igen fotbollens villkor.

Det finns många lösningar på sparande, som jag inte gå in på just nu. Det måste vara sådana åtgärder som inte försämrar ÖFK:s förmåga att vinna matcher. Det kan bli en svår balansgång.

Är det tvunget, att sälja någon spelare för att få in pengar? Det kan bli det. ÖFK har åtminstone två som är attraktiva för allsvenskan.

Försäljningen måste ske i rätt läge för att inbringa mest pengar, men krisläget kanske ändrar på det.

Jag har svårt att tänka mig ett ÖFK utan artisten och publikfavoriten Adjoumani, som alltid bjuder på sig själv. Det är han som skapar farligheterna med sina ruscher och inlägg.

Någon på mötet ställde frågan, om inte andra klubbar i stan kunde ta över akademins ungdomssatsning? Svaret uteblev, men ÖFK kanske måste ha en översyn av akademiverksamheten som kostar miljoner om hur mycket man får ut av den.

Om jag inte minns fel upphörde AIK med sin akademi några å,r när föreningen var i ekonomisk kris.

Det får ju inte bli så att akademin stjälper föreningen.

Jag kan för lite om ungdomsverksamheteten för att kunna ha någon riktig uppfattning i frågan.

Det är viktigt att prata ekonomi, men det är i nuläget viktigast att ÖFK klarar sig kvar i Superettan. Det är först då som ÖFK seriöst kan planera sin verksamhet för nästa år.

Vi fortsätter att stötta!

 
 
8 Kommentarer:
Gäst: Kocken Andersson skrev | 25 Okt 2024 - 16:07
Heder åt Bengt Olofsson. Äntligen någon som inte skyller ifrån sig på DK och alla andra som var verksamma i föreningen före 2019.
2
Gäst: Tapas skrev | 24 Okt 2024 - 23:18
Akademin får mycket öronmärkta pengar och är i princip självförsörjande
0
Gäst: @SEF skrev | 24 Okt 2024 - 09:07
Klarar sig Akademin om ÖFK inte är ett SEF-lag?

Antar man får en del bidrag ifrån SEF eller SvFF.
0
Gäst: Robert skrev | 24 Okt 2024 - 08:32
Att det är svårt med Sponsorer beror nog mycket på skandaler kring Kindberg och ÖFK från den tiden. Sen var styrelsen långsamma med att säga upp det stora gäng personal som hade anställts under Kindberg, men de senaste årens ekonomi beror ju till största del på att ÖFK inte lyckas få in sponsorer.

Det är många som tävlar om sponsorer i Östersund som är en liten stad. ÖIK, Jämtland basket, skidåkarna är de största. Av dessa har ÖFk sämst rykte och det gör ju naturligtvis att dom har svårare att locka till sig sponsorer.
4
Gäst: Konstaterande skrev | 24 Okt 2024 - 06:46
Det konstaterades tydligt på mötet att styrelser och VD efter 2019 ej klarat av sina uppgifter vilket vore klädsamt med en belysning och ordentlig genomgång
5
Gäst: Viktigaste frågan skrev | 23 Okt 2024 - 19:51
Den kanske viktigaste frågan av alla var när Bengt Olofsson klev upp och sade att inget av det som hänt 2019-2024 är hänförligt till Daniel Kindberg.

Ett viktigt statement och visar att Tom Pripp med flera medvetet ljugit?
7
Gäst: SEF skrev | 23 Okt 2024 - 18:20
Alla SEF lag måste ha akademi.
0
Gäst: Tvivlande skrev | 23 Okt 2024 - 17:52
Är det inte så att lag i Superettan och allsvenskan måste ha en akademi?
0
 
Sök på fotbollz.se
   
  Följ GIF Sundsvall - ÖFK via fotbollzse  
  av Haldo Jonsson | Idag - 10:51  
 

Fotbollsfolkets egen sajt fotbollz.se, ger alla läsare info genom referat, bilder, matchens prestation och överraskning, statistik och krönika från matchen. Du kan skriva och läsa i forumet och läsa vad andra tycker om matchen.

Glöm inte Hos Andreas tipset. Vinn luncher

 
  Läs mer...  
 


 
  Bilder från Ope IF dam - Sundsvalls DFF2 2-0  
  av Stefan Roos | Igår - 22:34  
 

. Foto: Stefan Roos

 
  Läs mer...  
 


 
  ÖFK har på de senaste fyra matcherna mot GIF Sundsvall tagit bara ett poäng  
  av Haldo Jonsson | Igår - 21:53  
 

Dags att ändra på det nu mn statistiken talar för GIF Sundsvall

 
  Läs mer...  
 


 
  Abodi Qasem fick högsta poängen av ÖFK:s spelare mot IFK Norrköping  
  av Haldo Jonsson | Igår - 11:07  
 

-Abodi Qasem Foto Thord-Eric Nilsson

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
14 Feb 2025 - 11:23 ÖFK lånar målvakt från Strømsgodset IF
14 Feb 2025 - 10:29 Mittbacken Philip Bonde på väg bort?
14 Feb 2025 - 10:01 Serieindelning div 4 Jämtland
13 Feb 2025 - 20:55 Levanger FK - Ett intressant lag med kvinna som 'sportslig l
12 Feb 2025 - 09:43 Ny och bra regel införs inom fotbollen
11 Feb 2025 - 13:32 ÖFK tränar igen - Idag gnuggade Livani anfallsspel
11 Feb 2025 - 12:51 derby i träningsmatchen
11 Feb 2025 - 11:06 Resultat träningsmatcher
10 Feb 2025 - 18:20 Alla tränare i Feyenoord sparkas - Även Björn Hamberg ryker
10 Feb 2025 - 16:40 En stor fotbollsspelare och ledare har lämnat oss - Hans 'Ha
10 Feb 2025 - 13:41 Om före detta ÖFK- forwarden Sebastian Karlsson Grach
9 Feb 2025 - 16:27 Sandvikens iF - Östersunds FK 4-0 (1-0)
9 Feb 2025 - 12:40 Startelvan i dag
8 Feb 2025 - 21:06 Resultat träningsmatch
8 Feb 2025 - 21:02 Sagt efter matchen Degerfors-ÖFK
8 Feb 2025 - 16:57 ÖFK stod upp bra mot allsvenskarna
8 Feb 2025 - 16:54 Matchens prestation
8 Feb 2025 - 16:37 förlust för Ifk mot superettan laget
8 Feb 2025 - 12:04 Startelvan i dag
7 Feb 2025 - 16:10 Det råder optimism i ÖFK - Rapport från träningen
 
 
 
13
kommentarer
Dags börja blicka mot undre strecket?
av Per Lagerbäck | 21 Jun 2026 - 23:30
Första knappa 40 minuterna var
4
kommentarer
Spelomgång 10 div.4 Jämtland-Härjedalen 2026
av Lasse Granbacka | 22 Jun 2026 - 22:37
Ledning nu med 7 poäng fö
4
kommentarer
ÖFK - IFK Norrköping 0-0 matchen pågår
av Lasse Granbacka | 21 Jun 2026 - 17:19
ÖFK - IFK Norrköping 0-2
3
kommentarer
Målskytten Jabir Abdihakim Ali är klar för Öfk
av Haldo Jonsson | 22 Jun 2026 - 16:02
Jabir Abdihakim Ali Foto Haldo Jons
2
kommentarer
Ali Sulic lämnar ÖFK för norsk klubb.
av Haldo Jonsson | 24 Jun 2026 - 15:04
Bilden från Ali Suljics f
 Skrivet den Tis 16 Jun 21:16
 Skrivet den Tor 14 Maj 00:14
 Skrivet den Fre 27 Feb 06:25
fotbollz.se på Facebook