Startsidan...
  Forum
  Krönika
   
  Videoklipp
   
   
  Kommande matcher
  Länkar
   
  Medarbetare
   
  Kontaktformulär
   
  Sökning
  Skriv en nyhet
   
  Bli medlem
  Om FotbollZ.se
   
  Vill du skriva på fotbollz.se?
  Gör fotbollz.se till din startsida
OFK Supporters
tabell Tabell SvFF Min fotboll 
besök Websupport
 

ÖFK GÖR OMSTART - NYTT SPELSYSTEM ?
av Haldo Jonsson
Publicerad 10 Jun 2024 - 11:02 Uppdaterad 10 Jun 2024 - 11:12

Arkivbid. Träning på Hissmovallens gräs. Foto: Micke Forsberg.

Efter några dagars uppehåll från fotbollen gör nu ÖFK omstart.

Det har säkert varit betydelsefullt att få koppla av fotbollen en tid och få ta det lugnt.

Nu väntar vi med spänning tills på söndag, då ÖFK spelar mot topplaget Öster på bortaplan.

Hissmovallen och Krokom är räddningen. eftersom matchen mot Öster går på gräs.

Som vanlig ställer lojale arbetsmyran Micke Olofsson Hissmovallen till ÖFK:s förfogande. Micke har nog haft ÖFK i tankarna, när han gjorde det möjligt att i så tidigt skede som möjligt träna och spela på Hissmovallen.

Bra att ÖFK kan åka till Krokom, som verkligen satsar på möjligheten att bedriva idrott.

Till våren blir det nog många resor till grannkommunen för ÖFK, när fotbollshallen står färdig. Det löser många problem för ÖFK. Bäst är att slipper träna på en svinkall Jämtkraft Arena. Det fick vi uppleva vid många träningstillfällen i år. Brrr.

Fysisk vila men mentalt?

Det har varit några dagars fysisk vila, men tankarna har säkert snurrat runt i manager Powells huvud över den senaste förlusten mot nykomlingen Sandviken och att tabelläget är bekymmersamt.

Det är dumt att stirra sig blind på en match som den mot Sandviken. Bottenmatcher gör alla lag. Det klassiska exemplet är, när Graham Potter åkte till Sundsvall med sitt duktiga manskap, och åkte på förlust med 5-0. Det sved långt in i själen.

Spelsystemet och Landskrona

Ganska många supporters kontaktar fotbollz.se och tycker till om spelsystemet. Man tycker att det nuvarande inte fungerar utan Stolt.

Man vill se att något ändras, eftersom spelet inte varit så bra i de tre senaste matcherna. Det är sant men samtidigt måste man inse att det heller inte blir några poäng på skönspel. Har man det tabelläge som ÖFK har, måste man, kanske i vissa matcher spela cyniskt.

Landskrona har under våren gått som en ångvält i Superettan De spelar efter 3-4-3.

Om man har spelare som fungerar för detta system, så är det offensivt och effektivt, men kanske lite svårare att lära sig än 4-4-2.

Som spelet ser ut nu så är Grach ofta för ensam på topp. Det går nog att lösa utan att behöva byta spelsystem.

Grach måste ha någon spelare att samspela med, förslagsvis Arquímides Ordonez, som inte använts till spel så mycket på sistone. Han har i alla fall meriter från några MLS-matcher och är en oberäknelig forward med skott.

En annan spelare som jag skulle vilja se mera av, i varje fall i en halvlek, är Michael Oluwayemi. Han är mera konstruktiv än Sporrong, som har andra fördelar. Jamie Hopcutt är även han tänkbar i den positionen.

I Landskrona säger man, att anledningen till att laget vunnit så mycket i år, är att de har ett spelsystem där varje spelare vet vad de ska göra på plan. Det är kanske inte så enkelt, för ofta måste man improvisera och man har en motståndare som försöker störa ambitionerna.

Vi tror på en fin återstående säsong för ÖFK. Kommer självförtroendet så kommer vinsterna.

Öster har vi vunnit mot tidigare på bortaplan och då med tio man.

Kör hårt!

 
 
 
Sök på fotbollz.se
   
  Ope IF planerar för konstgräs på Torvallens IP  
  av Haldo Jonsson | Idag - 17:36  
 

 
  Läs mer...  
 


 
  Bråk på läkaren på NP3 Arena  
  av Haldo Jonsson | Idag - 12:04  
 

-Jag fick ett hårt slag på näsan så blodet rann, det säger ÖFK- supportern Stig Magnusson t.v till fotbollz.se. Han såg matchen tillsammans med sin kompis och arbetskamrat Nicke Bergman. Foto Haldo Jonsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Två kanoner som ger ÖFK hopp om en bra höst  
  av Agne Svärd | Igår - 23:24  
 

 
  Läs mer...  
 


 
  GIF Sundsvall - ÖFK 0-2 (0-0)  
  av Martin Nylander | Igår - 19:52  
 

Efter bra andra halvlek vann ÖFK Norrlandsderbyt!



 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
18 Mar 2024 - 21:23 Mittfältaren Albin Sporrong åter till ÖFK
18 Mar 2024 - 20:41 Tråkigt, tråkigt - Mansour Sinyan långtidsskadad
18 Mar 2024 - 17:52 Träning inför genrepet mot Skövde
18 Mar 2024 - 10:46 Företagsam ledning ger framgång
17 Mar 2024 - 21:10 Resultat DM- matcher idag, söndag
17 Mar 2024 - 16:22 vinst i träningsmatchen
16 Mar 2024 - 23:05 Referat Alnö IF - Ope If
16 Mar 2024 - 15:48 ÖFK vann klart mot Gefle iF som inte hade mycket att sätta e
16 Mar 2024 - 14:13 Startelvan i dag
15 Mar 2024 - 16:13 Inför ÖFK - Gefle IF
14 Mar 2024 - 22:29 Några ord om kvällens positiva årsmöte
14 Mar 2024 - 19:20 Norrmontage Arena är spelklar
14 Mar 2024 - 10:20 Östersunds FK Elitfotboll AB har haft bolagsstämma
13 Mar 2024 - 22:38 Frösö IF herr 2024
13 Mar 2024 - 21:41 Berikande konstgräskurs i Krokom
13 Mar 2024 - 20:47 Visst finns det godbitar i ÖFK:s trupp!
13 Mar 2024 - 19:58 träningsmatch för kamraterna mot Dvärsätts bk
13 Mar 2024 - 11:10 Åsikt om att införa VAR
12 Mar 2024 - 17:38 Träningsmatch herr
12 Mar 2024 - 16:09 ny målis till kamraterna
 
 
 
6
kommentarer
 Två kanoner som ger ÖFK hopp om en bra höst
av Agne Svärd | Igår - 23:24
5
kommentarer
Spelomgång 10 div.4 Jämtland-Härjedalen 2026
av Lasse Granbacka | 22 Jun 2026 - 22:37
Ledning nu med 7 poäng fö
4
kommentarer
Nädå, vi slipper det nedre strecket
av Per Lagerbäck | Igår - 19:02
Vilken klasskillnad i denna match.
2
kommentarer
Ope IF planerar för konstgräs på Torvallens IP 
av Haldo Jonsson | Idag - 17:36
2
kommentarer
Ali Sulic lämnar ÖFK för norsk klubb.
av Haldo Jonsson | 24 Jun 2026 - 15:04
Bilden från Ali Suljics f
 Skrivet den Tis 16 Jun 21:16
 Skrivet igår kl 23:24
 Skrivet den Fre 27 Feb 06:25
fotbollz.se på Facebook