Startsidan...
  Forum
  Krönika
   
  Videoklipp
   
   
  Kommande matcher
  Länkar
   
  Medarbetare
   
  Kontaktformulär
   
  Sökning
  Skriv en nyhet
   
  Bli medlem
  Om FotbollZ.se
   
  Vill du skriva på fotbollz.se?
  Gör fotbollz.se till din startsida
OFK Supporters
tabell Tabell SvFF Min fotboll 
besök Websupport
 

DET SOM HÄNDE I NORRKÖPING HAR MED STOR MARGINAL PASSERAT ANSTÄNDIGHETENS GRÄNS
av Haldo Jonsson
Publicerad 30 Nov 2025 - 21:18 Uppdaterad 1 Dec 2025 - 09:34

Glädjen med fotbollen är på väg att försvinna.

När man ser bilderna från Norrköping, kan vi inte undgå att tänka på hur trevligt vi har det på Jämtkraft Arena. Där får förnuftet råda både bland folk i Falkarna och annan publik.

Det ska vi vara måna om att behålla.

Det som hände i kvalmatchen mellan IFK Norrköping och Örgryte har gått lång över anständighetens gräns, men många krönikörer och en hel del fotbollsfolk duckar för problemet.

Även polisen låtsas som ingenting har hänt.

Trots att denna händelse, var ett av det största problemet någonsin som uppstått på en fotbollsarena i Sverige, med upprepade brott och oförsonligheter, så gjorde polisen inget ingripande.

Polisens taktik har på senare år varit, att inte göra något. Att inte visa sig med risk att uniformen skall vara provocerande.

Har polisledningen kommit med något förslag om att vidta någon förändring för bättre ordning på arenorna, så har man sedan backat för att supportrarna har haft andra åsikter.

Denna polistaktik har varit en av anledningarna till, att vi i dag befinner oss i det svåra ordningsläge som vi nu har.

Nu har problemen blivit så stora, att det är svåra att greppa om dem och göra något utan att kraftigt våld och det är det ingen som önskar.

Samförståndslösningar har man alltid prioriterat och provat i många år och givetvis är det bäst, men det verkar det som det tyvärr inte räcker, men visst kan det finns anledning att prova på nytt med då med andra infallsvinklar.

Vi har kommit till det stadiet, att huliganer och gangsters utan fotbollsintresse har slagit följe med supporterskaran och som tillåtits härja fritt på arenorna. I Norrköping verkar som dessa krafter dominerar. Känslan för den egna föreningen har trängts bort. Suporterföreningen måste få hjälp av utomstående för att sanera sig själva.

Jag fick själv uppleva huliganproblemet redan på nittiotalet, då 300 djurgårdssupportrar skulle komma till Hofvallen när Djurgården skulle möta Ope IF i den serie som i dag är lik Superettan, men som då hette div1.

Jag var då insatschef för polisen.

Sent på kvällen innan match, meddelade vakthavande befäl i Örebro, att 25 av de värsta bråkmakarna i stan hade åkt till Östersund för att ansluta sig till supporterskaran.

Örebropolisen föreslog, att vi skulle göra ett göra en razzia med kraft redan på centralen.

Hur det gick med det är en annan historia, men på den tiden backade inte polisen.

Redan då fanns huliganproblemen och det har med åren blivit värre och värre.

För att komma tillbaka till dessa problem, måste supporterklubbarna i de stora föreningarna, göra sig av med de huliganer som slagit följe med dem och som är med enbart för att ställa till bråk, våld och skadegörelse och förstöra för fotbollen.

Dessutom måste fotbollsföreningarna vara aktiva och närma sig supporterklubbarna och inte låta dem styra för mycket. Man måste sätta ner foten och om det går, helst i samråd ta tag i problemet för att komma till en bra lösning.

Två av polisens viktigaste huvuduppgifter är att förhindra och beivra brott.

Polisen borde komma fram till och utarbeta en plan hur man ska agera när det råder upploppsstämning på arenorna och det begås brott på löpande band och inte som nu låtsas som det bara regnar.

När man ser bilderna från Norrköping, kan vi inte undgå att tänka på hur trevligt vi har det på Jämtkraft Arena. Där får förnuftet råda både bland folk i Falkarna och annan publik.

Det ska vi vara måna om att behålla.

Något annat är inte tänkbart.

 
 
2 Kommentarer:
Gäst: Acker 8 skrev | 30 Nov 2025 - 23:01
Ja katastrofen kan vara nära förestående
0
Gäst: Snoddas skrev | 30 Nov 2025 - 21:56
Väntar bara på den stora katastrofen.
Det är bedrövligt
0
 
Sök på fotbollz.se
   
  Alsens IF - Stuguns BK/Ragunda 2-2 (0.2)  
  av Bertil "Blåsa" Johansson | Idag - 06:40  
  Delad pott när Stugun var på besök på Bleckåsvallen.  
  Läs mer...  
 


 
  Bilder från Brunflo FK - Ope IF dam DM match  
  av Stefan Roos | Igår - 20:08  
 

Resultat: 1-3

. Foto: Stefan Roos

 
  Läs mer...  
 


 
  GIF Sundsvall - ÖFK sänds på storbildsTV på Stortorget  
  av Haldo Jonsson | Igår - 19:28  
 

Fotbollsest på Stortorget

 
  Läs mer...  
 


 
  Bortamatch  
  av Classe Olofsson  | Igår - 12:01  
 

Lördag 27/6 kl 16 Lidingövallen 2.....IFK Lidingö fk - IFK Östersund

 
     
 
Nyhetsarkiv
10 Jan 2024 - 18:56 Myggan e klar för Ope IF
10 Jan 2024 - 18:41 Ny mittfältare klar för ÖFK
10 Jan 2024 - 15:18 JHFFs serier klara för beslut
10 Jan 2024 - 10:56 Tråkigt för Mansour Sinyan
10 Jan 2024 - 10:37 Nyförvärvet som inte kom i går
9 Jan 2024 - 17:00 Full fart på bygget av fotbollshallen i Krokom
8 Jan 2024 - 17:47 Ny huvudtränare för Ifk Östersund dam
8 Jan 2024 - 16:23 En fotbolls upptakt i dur- det händer mycket i ÖFK nu
8 Jan 2024 - 15:04 Intervju med Stefan Lundin - flera spelare på väg in och det
7 Jan 2024 - 21:54 Ytterbacken Chrisnovic Nsa klar för ÖFK på två år.
7 Jan 2024 - 17:48 Spännande träningsupptakt måndag kl 11.00 - en av begivenhet
5 Jan 2024 - 12:51 Sam Mensiro lägger av
4 Jan 2024 - 21:20 ÖFK:s träningsmatcher på försäsongen spikade
4 Jan 2024 - 15:20 Hur kommer ÖFK att lyckas nästa år? - Fotbollz.se blickar ti
4 Jan 2024 - 10:36 Julia Elvbo lämnar Röd/Vitt
4 Jan 2024 - 09:23 Ändringar i truppen
2 Jan 2024 - 22:58 Ny sportleverantör för ÖFK
31 Dec 2023 - 18:20 Gott Nytt År från Ope IF
31 Dec 2023 - 18:19 Nyförvärv till Ope IF
31 Dec 2023 - 15:05 2023 blir snart 2024. Reflektioner.
 
 
 
13
kommentarer
Dags börja blicka mot undre strecket?
av Per Lagerbäck | 21 Jun 2026 - 23:30
Första knappa 40 minuterna var
8
kommentarer
Spelomgång 9 div.4 Jämtland-Härjedalen 2026
av Lasse Granbacka | 15 Jun 2026 - 15:53
Nu när alla lag har spelat 8 m
4
kommentarer
ÖFK - IFK Norrköping 0-0 matchen pågår
av Lasse Granbacka | 21 Jun 2026 - 17:19
ÖFK - IFK Norrköping 0-2
3
kommentarer
Målskytten Jabir Abdihakim Ali är klar för Öfk
av Haldo Jonsson | 22 Jun 2026 - 16:02
Jabir Abdihakim Ali Foto Haldo Jons
1
kommentar
Matchens överraskning 
av Lars Larsson Stockholm | 21 Jun 2026 - 22:24
 Skrivet den Tis 16 Jun 21:16
 Skrivet den Tor 14 Maj 00:14
 Skrivet den Fre 27 Feb 06:25
fotbollz.se på Facebook