Startsidan...
  Forum
  Krönika
   
  Videoklipp
   
   
  Kommande matcher
  Länkar
   
  Medarbetare
   
  Kontaktformulär
   
  Sökning
  Skriv en nyhet
   
  Bli medlem
  Om FotbollZ.se
   
  Vill du skriva på fotbollz.se?
  Gör fotbollz.se till din startsida
OFK Supporters
tabell Tabell SvFF Min fotboll 
besök Websupport
 

ÖFK ÄR ETT LAG NU
av Per Lagerbäck
Publicerad 26 Okt 2025 - 17:08 

Återigen en match där lagets funktion sattes främs.

Jag må börja med att beklaga en så sen krönika, men sedan nästan ett år bokade biljetter på "Kristina från Duvemåla" tillsammans med anhöriga prioriterades denna gång. Föreställningen rekommenderas förresten. Då kvällen sedan fortsatte med annat såg jag inte matchen förrän på nattkröken, och då på min telefon. Hade tänkt se om stora delar av den i em, men glömde då att den möjligheten har jag bara 24 timmar. Nåja, jag gör ett försök ändå.

Vad jag definitivt kan konstatera är att ÖFK nu verkligen fungerar som lag, åtminstone defensivt. Undantaget en dryg kvart i andra halvlek låg ÖFK rejält lågt, och därigenom skapade topplaget Oddevold ytterst få chanser. Enligt min bedömning skapade ÖFK nästan lika många sett över hela matchen, trots underläge i bollinnehav och sannolikt även annan sttistik.

I det läge ÖFK befinner sig tar jag definitivt hellre en tråkig 0- 0-match än en rolig match där ÖFK har bollen mest, skapar mest, men släpper till tre bollar bakåt och tar en poäng mindre.

Jag vet inte om det var optimalt att Sandviken slog Utsikten, men jag föredrar åtminstone det jämfört med det motsatta resultatet. Kanske oavgjort hade varit det mest gynnsamma. Trelleborg tog poäng idag, medan Örebro förlorade. Skåningarna kommer ändå att ha kniven mot strupen i Östersund för att rädda kontraktet, samtidigt som Örebro kommer att kämpa till 100% hemma mot Utsikten. Vore härligt om Umeå kunde slå Sandviken. Riktigt raffinerade matcher nästa helg.

Om vi tittar på spelarna mot Oddevold tycker jag att alla gjorde en godkänd insats, utan att någon på något sätt briljerade. Däremot ska som sagt LAGET ÖFK, och därmed också tränare Fredheim, få ett riktigt bra betyg. Möjligen med en fundering om inte en oerhört snabb och löpande spelare skulle ha satts på topp i denna match.

Forsell 3 - Stabil!

Enemark 3 - Syntes inte så mycket, vilket väl betyder att han gjorde sitt.

Suljic 3 - Känns åter säkrare än tidigare i höst.

Anyanwu 3 - Klart godkänd.

Adjoumani 3 - kanske inte hans typ av match, men gjorde vad han skulle.

Nsa 4 - Kanske inte helt värd fyran, men i sitt sammanhang att det var första tävlingsmatchen på över ett år gör han en fantastisk insats. Och himla positivt, och modigt, att han fick chansen.

Granström 3 - Syntes inte mycket, men det räcker till en trea.

Sporrong 3 - Ja, det blir detsamma som för Granström.

Bonnah 3 - Har definitivt lyft sig, och försöker skapa framåt även i denna match.

Amatkarijo 3 - Svårt att hitta på något individuellt, men han håller disciplinerat sitt uppdrag.

Ali 2 - Hans roll blir väldigt svår när laget är så lågt.

Brendon 3 - Klarar trean tack vre väldigt få misstag.

Kirby 2 - Inte heller hans typ av match.

Marklund 3 - Hände en hel del runt honom de första minuterna han var inne, men det kom av sig lite.

Jag upprepar att jag tycker att det var rätt att satsa på defensiven i denna match, och det skulle inte förvåna mig om vi får se ett helt annat ÖFK kommande helg. Jag tror att Fredheim medvetet gör det svårt för motståndarna att förbereda sig för varje ÖFK-match. Jag hoppas att det förs en diskussion med honom om en fortsättning. Under förutsättning att ÖFK hänger kvar förståss.

 
 
1 Kommentar:
Gäst: Robert skrev | 27 Okt 2025 - 13:24
Jag tycker ÖFK skapade klart mer än Oddevold, vi hade trots allt 2-3 lägen som hade kunnat bli mål.

Med Livianis spelsätt hade vi nog släppt in minst tre mot Odevolld, men nu var mittfältet organiserat och mycket svårt att komma förbi.
3
 
Sök på fotbollz.se
   
  Ope IF planerar för konstgräs på Torvallens IP  
  av Haldo Jonsson | Idag - 17:36  
 

 
  Läs mer...  
 


 
  Bråk på läkaren på NP3 Arena  
  av Haldo Jonsson | Idag - 12:04  
 

-Jag fick ett hårt slag på näsan så blodet rann, det säger ÖFK- supportern Stig Magnusson t.v till fotbollz.se. Han såg matchen tillsammans med sin kompis och arbetskamrat Nicke Bergman. Foto Haldo Jonsson

 
  Läs mer...  
 


 
  Två kanoner som ger ÖFK hopp om en bra höst  
  av Agne Svärd | Igår - 23:24  
 

 
  Läs mer...  
 


 
  GIF Sundsvall - ÖFK 0-2 (0-0)  
  av Martin Nylander | Igår - 19:52  
 

Efter bra andra halvlek vann ÖFK Norrlandsderbyt!



 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
29 Okt 2023 - 19:09 Bilder ÖFK - Örebro SK 4-3 (3-2) Se bilder från matchen
29 Okt 2023 - 19:02 'En historisk seger för Akademin mot Hammarby!'
29 Okt 2023 - 17:42 IFK Östersund slutar sjua i div 1 efter förlust i sista matc
29 Okt 2023 - 15:15 Sidensjö - Ope IF 1-4 (0-3) Se bilder från matchen
29 Okt 2023 - 13:17 - Jag är glad och stolt över laget och kul att få vara med o
29 Okt 2023 - 13:11 Örebros forward Kalle Holmberg mycket arg efter förlusten
29 Okt 2023 - 12:38 Åsikter om ÖFK - ÖSK
28 Okt 2023 - 21:52 Vilken skön seger !
28 Okt 2023 - 20:38 Matchens prestation
28 Okt 2023 - 20:21 ÖFK - Örebro SK 4-3 (3-2)
28 Okt 2023 - 20:12 Nu är det klart - Ope IF spelar i div 3 nästa år!
28 Okt 2023 - 19:10 Matchens överraskning
28 Okt 2023 - 18:12 Förlust för Ytterhogdal i dag i första kvalmatchen till div2
28 Okt 2023 - 17:02 Säkrat kontrakt - i Vilda västern-match
28 Okt 2023 - 14:04 Startelvan
28 Okt 2023 - 12:09 - Vi åker upp till Östersund för att spela en final
27 Okt 2023 - 14:56 Inte bara fotboll på lördag på arenan
27 Okt 2023 - 14:28 Följ ÖFK - Örebro SK via fotbollz.se
27 Okt 2023 - 13:57 Kvalet till div 3 avslutas
26 Okt 2023 - 21:03 Nu är bygget av allaktivitetshallen i Krokom i full gång
 
 
 
6
kommentarer
 Två kanoner som ger ÖFK hopp om en bra höst
av Agne Svärd | Igår - 23:24
5
kommentarer
Spelomgång 10 div.4 Jämtland-Härjedalen 2026
av Lasse Granbacka | 22 Jun 2026 - 22:37
Ledning nu med 7 poäng fö
4
kommentarer
Nädå, vi slipper det nedre strecket
av Per Lagerbäck | Igår - 19:02
Vilken klasskillnad i denna match.
2
kommentarer
Ali Sulic lämnar ÖFK för norsk klubb.
av Haldo Jonsson | 24 Jun 2026 - 15:04
Bilden från Ali Suljics f
1
kommentar
Ope IF planerar för konstgräs på Torvallens IP 
av Haldo Jonsson | Idag - 17:36
 Skrivet den Tis 16 Jun 21:16
 Skrivet igår kl 23:24
 Skrivet den Fre 27 Feb 06:25
fotbollz.se på Facebook