Startsidan...
  Forum
  Krönika
   
  Videoklipp
   
   
  Kommande matcher
  Länkar
   
  Medarbetare
   
  Kontaktformulär
   
  Sökning
  Skriv en nyhet
   
  Bli medlem
  Om FotbollZ.se
   
  Vill du skriva på fotbollz.se?
  Gör fotbollz.se till din startsida
OFK Supporters
tabell Tabell SvFF Min fotboll 
besök Websupport
 

INTE ALLTID LÄTT ATT VARA FOTBOLLSSPELARE I DAG
av Haldo Jonsson
Publicerad 4 Feb 2026 - 21:22 Uppdaterad 4 Feb 2026 - 23:07

Träning i SEP Hallen. Foto Micke Olofsson

Det är snart dags för Svenska Cupen.

Det är då de första matcherna i tävlingssammanhang startar.

Förberedelserna genom träning och matcher har varit igång ett tag, men har för mång lag stött på stora hinder. Det är i år den oberäkneliga och svåra vädersituationen som satt sina spår och Kung Bore bara ler.

Många lag lag har dragit vidare till Spanien och kostat på stora summor pengar för att träna och spela träningsmatcher.

I Spanien har de svenska lagen mötts av stora väderproblem. Regnet har formligen vräkt ner där och gjort det omöjligt att träna och att spela. Om man provat på spel ,så har det blivit mera vattenpolo och det har blivit en parodi på fotboll. I morgon kommer ännu ett djupt lågtryck som kommer att ge den nederbörd av regn som är vanligt på en hel månad och problemen fortsätter eller förstoras.

Det är inte omöjligt att även ÖFK har varit utomlands vid denna tidpunkt om inte SEP- Arena har funnits. Minst en vecka ibland två har varit vanligt de senaste åren. Den kostnaden slipper ÖFK nu.

I södra Sverige har snön vräkt ner och kombinrat mycket hårda vindar och med fuktig luft från havet samt flera minusgrader. Då vet alla att det är svinkallt och ganska så omöjligt att spela fotboll utomhus.

Det är inget som en fotbollsspelare önskar.

I Stockholm har det hänt att lag fått ställa in träningsmatcher på grund av snöfall.

Här i Norrland har Kung Bore varit på särdeles dåligt humör, genom att ge oss låg temperatur som varat under lång tid. Av allt att döma kommer troligen kylan att bestå i två veckor till.

Det är sällan vi haft en så lång köldperiod som år och många spelare har klagat på kylan.

Det är fullt förståeligt, men vi brukar säga att kylan härdar.

Kyla hör mera ihop med vintersport än fotboll, men det är något vi måste räkna med här uppe.

Vi ska komma ihåg, att kylan trots allt inte är något hinder för att bedriva elitfotboll på hög nivå. Det var likadant när ÖFK spelade i Europa League, ibland var det svinkallt och blåsigt.

När vi tittar oss omkring och göre en summering, så kommer vi fram till att trots kylan, så har ÖFK bra träningsmöjligheter i SAP Hallen. Kanske till och med bättre än många andra lag som ska förbereda sig till först Svenska Cupen? Det är en förmån att ÖFK för första gången så här års som fått träna på en fullstor plan.

Det är inte många år sedan ÖFK spelade i div 1.

ÖFK hade då tränat två gånger på fullstor plan. Det var på den så kallade plattan som var en ojämn och frusen grusplan som var avsedd för helikopterlandning.

ÖFK åkte, trots den bristfälliga träningen, till Södertälje för att möta Assyriska, som tränat på konstgräs hela vintern. ÖFK gjorde en tapper match, men det blev en knapp förlust.

Det var andra tider då, men det kan vara värt att minnas.

 
 
1 Kommentar:
Gäst: Heja KD skrev | 4 Feb 2026 - 21:41
Tacka krigarna. Micke Tossa Thomas mfl för deras jamp som.möjliggjort denna hall.
15
 
Sök på fotbollz.se
   
  Bilder från Brunflo FK - Ope IF dam DM match  
  av Stefan Roos | Igår - 20:08  
 

Resultat: 1-3

. Foto: Stefan Roos

 
  Läs mer...  
 


 
  GIF Sundsvall - ÖFK sänds på storbildsTV på Stortorget  
  av Haldo Jonsson | Igår - 19:28  
 

Fotbollsest på Stortorget

 
  Läs mer...  
 


 
  Bortamatch  
  av Classe Olofsson  | Igår - 12:01  
 

Lördag 27/6 kl 16 Lidingövallen 2.....IFK Lidingö fk - IFK Östersund

 
 


 
  Spelomgång 10 div.4 Jämtland-Härjedalen 2026  
  av Lasse Granbacka | 22 Jun 2026 - 22:37  
 


Ledning nu med 7 poäng för Berg till Hede och Frösö och serieledarna möte serietrean i denna omgång. Mittenlagen slår varandra lite om vartannat men i botten har vi fortfarande Åre och Norra Lit.

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
22 Jun 2026 - 16:02 Målskytten Jabir Abdihakim Ali är klar för Öfk
21 Jun 2026 - 23:30 Dags börja blicka mot undre strecket?
21 Jun 2026 - 23:13 ÖFK FÖRLORADE MOT IFK NORRKÖPING -FÖRSTA HEMMAFÖRLUSTEN FÖR
21 Jun 2026 - 23:03 Bildspel ÖFK - IFK Norrköping
21 Jun 2026 - 22:24 Matchens överraskning
21 Jun 2026 - 22:11 Ali Suljic lämnar ÖFK?
21 Jun 2026 - 21:21 Referat: Ås IF - Tandsbyns FK 0-2 (0-0)
21 Jun 2026 - 18:43 Kamraterna tappar poäng i 93 min
21 Jun 2026 - 16:54 Oavgjort mot tabell fyran
21 Jun 2026 - 15:32 Startelvan mot IFK Norrköping i eftermiddag
21 Jun 2026 - 11:09 Två formstarka lag möts i dag på Jämtkraft Arena
21 Jun 2026 - 09:45 Norrköpings tränare - en annorlunda matchbild mot ÖFK
21 Jun 2026 - 09:25 Följ ÖFK -IFK Norrköping via fotbollz,se
21 Jun 2026 - 09:23 En träning med viss dramatik - Rapport
20 Jun 2026 - 22:36 Hasse Thor både skribent på fotbollz.se och artist
19 Jun 2026 - 21:34 Midsommargrön Ringsta IP
19 Jun 2026 - 11:17 Referat: Frösö IF Dam - Ope IF
19 Jun 2026 - 10:51 Bilder från Ope - Cosmos 0-1 (0-0)
19 Jun 2026 - 10:31 Resultat och tips Spelomgång 9 div.4 Jämtland-Härjedalen 202
18 Jun 2026 - 20:54 Jabir Abdihakim Ali åter till ÖFK?
 
 
 
13
kommentarer
Dags börja blicka mot undre strecket?
av Per Lagerbäck | 21 Jun 2026 - 23:30
Första knappa 40 minuterna var
8
kommentarer
Spelomgång 9 div.4 Jämtland-Härjedalen 2026
av Lasse Granbacka | 15 Jun 2026 - 15:53
Nu när alla lag har spelat 8 m
4
kommentarer
ÖFK - IFK Norrköping 0-0 matchen pågår
av Lasse Granbacka | 21 Jun 2026 - 17:19
ÖFK - IFK Norrköping 0-2
3
kommentarer
Målskytten Jabir Abdihakim Ali är klar för Öfk
av Haldo Jonsson | 22 Jun 2026 - 16:02
Jabir Abdihakim Ali Foto Haldo Jons
1
kommentar
Matchens överraskning 
av Lars Larsson Stockholm | 21 Jun 2026 - 22:24
 Skrivet den Tis 16 Jun 21:16
 Skrivet den Tor 14 Maj 00:14
 Skrivet den Fre 27 Feb 06:25
fotbollz.se på Facebook