Startsidan...
  Forum
  Krönika
   
  Videoklipp
   
   
  Kommande matcher
  Länkar
   
  Medarbetare
   
  Kontaktformulär
   
  Sökning
  Skriv en nyhet
   
  Bli medlem
  Om FotbollZ.se
   
  Vill du skriva på fotbollz.se?
  Gör fotbollz.se till din startsida
OFK Supporters
tabell Tabell SvFF Min fotboll 
besök Websupport
 

REFERAT: TANDSBYNS FK - COSMOS FK 2-2 (1-2)
av Thomas Dahlberg
Publicerad 19 Maj 2025 - 07:31 

I solskenet på Tandsbyns Nya IP spelade Cosmos och Tandsbyn lika inför en (för Tandsbyn) rekordstor publik.

Så dags för vår första hemmamatch och en match som målats upp som en tidig seriefinal. Jag tror att både vi och Cosmos kommer hänga med i den övre delen av tabellen, men jag tycker det är lite tidigt att börja prata om seriefinaler i vad jag tror kommer vara en oerhört tät och osäker serie. Min gissning är att vi kommer ha många lag som tar poäng av varandra och att fyran kommer avgöras sent i år. Men att Cosmos på förhand utmålats som favorit och att vi tidigare haft våra duster gjorde att vi hade 22 väldigt taggade spelare på den i solskenet något svårspelade planen.

Matchen börjar också väldigt händelserikt, redan efter 2 minuter har Petter M brutit sig in i Cosmos straffområde och blivit fälld. En straff som han själv tog hand om, i ribban och på den efterföljande returen nickade han den åter i ribban för att på tredje försöket nicka in den i mål. Glada hemmaspelare, nedslagna gäster, en domare som först dömde mål men sen efter diskussion med linjedomaren dömdes målet, helt korrekt, bort. Straffskytten får inte gå på egen retur om ingen annan spelare rört bollen emellan. Eftersom det är en ganska okänd regel hördes det ljudliga protester från hemmalagets bänk när spelet åter rullade igång.

Protester som inte skulle bli mindre när Cosmos, bara ögonblick senare, i sin tur tilldelades en straff när Edvin i vårt mål satsat lite väl mycket då han sparkade bort en boll. Jag har bara sett sekvensen en gång, live, men min känsla då var att det var en ganska hårt dömd straff. Grace Tanda placerade säkert in 0-1 och ett par svängiga första 10 minuter slutade med att Cosmos hade ledningen i matchen.

Nu följde en ganska lång period av ställningskrig, tror båda lagen var lite ovana med underlaget och bollen studsade lite hit och dit. Det fanns intentioner till fint spel och både Cosmos och Tandsbyn vill nog spela en passningsinriktad fotboll, nu blev det mer lite längre djupledsbollar att springa på. Kanske framförallt från oss. Elias Westin är på väg att komma loss några gånger och Cosmos spelar sig också fram till nån halvchans men de riktigt fina målchanserna lyste lite med sin frånvaro.

Så , med 5 minuter kvar av halvleken hettar det till. Jag tror det är på en hörna som bollen till slut dimper ner framför Willy Ljungqvists fötter. Och är det nåt han där och då bestämt sig för är att bollen ska in i mål. Han kämpar mot William i Cosmos mål och lyckas trycka in bollen till 1-1.

Bara några minuter senare slår cosmos en fin djupledsboll som Carl Panoncillon löper på, ensam med Edvin gör han inga misstag och kan spela in 1-2 strax innan halvtidsvisslan ljuder.

I andra halvlek är det åter ganska mycket ställningskrig, vi vill såklart få in ett kvitteringsmål och Cosmos vill i sin tur stänga matchen. Min känsla är dock att Cosmos har ganska bra kontroll på oss i inledningen på halvleken och Edvin får göra några svettiga reflexräddningar. Vi gör några byten och i halvlekens slutskeden kommer vi också till några mer farliga lägen, Petter L är så när att hinna fram på ett inspel och vi får upp förhoppningen lite.

Precis i slutminut får vi inkast på mittplan, Cosmos blinkar till lite och inbytte Ez kastar ett snabbt inkast till Petter M som på långt avstånd lobbar in bollen över William och in i bortre krysset. Glädjen är total i hemmalaget och Cosmos knyter näven i fickan för att avgöra under den korta tid som är kvar. Det är dock för kort tid kvar för något av lagen att slå in ett vinstmål utan matchen slutar 2-2 och delad poäng.

Oavgjort är alltid svårt, där direkt efter matchen tror jag glädjen är störst hos hemmalaget efter att ha slagit in kvitteringen så sent i matchen. Men redan när vi kommer in i omklädningsrummet är den förbytt i en mer sansad känsla av att delad pott var kanske vad båda lagen förtjänade. Hos Cosmos kan jag gissa att de två "tappade" poängen i slutminut svider mer.

På fredag åker vi till Åsvallen för att möta Myssjö-Ovikens IF, det är alltid tuffa matcher så det gäller att vi laddar om efter den här drabbningen och kommer förberett! Vi är nu enda lag som är obesegrade och vi vet att vi kan slå alla lag om vi gör vårt jobb.

 
 
4 Kommentarer:
Gäst: Thomas skrev | 20 Maj 2025 - 08:12
Tompa: Jag var lite skymd i skottögonblicket, men jag såg när bollen seglade in bakom William. Absolut ett riktigt fint mål.
0
Gäst: Tompa skrev | 20 Maj 2025 - 08:08
Årets mål i 89 min?
3
Gäst: Thomas skrev | 20 Maj 2025 - 07:33
Tackar tackar Agne!
0
Gäst: Agne. K! skrev | 19 Maj 2025 - 18:18
Bra skrivet Thomas. ⚽⚽⚽
4
 
Sök på fotbollz.se
   
  Alsens IF - Stuguns BK/Ragunda 2-2 (0.2)  
  av Bertil "Blåsa" Johansson | Idag - 06:40  
  Delad pott när Stugun var på besök på Bleckåsvallen.  
  Läs mer...  
 


 
  Bilder från Brunflo FK - Ope IF dam DM match  
  av Stefan Roos | Igår - 20:08  
 

Resultat: 1-3

. Foto: Stefan Roos

 
  Läs mer...  
 


 
  GIF Sundsvall - ÖFK sänds på storbildsTV på Stortorget  
  av Haldo Jonsson | Igår - 19:28  
 

Fotbollsest på Stortorget

 
  Läs mer...  
 


 
  Bortamatch  
  av Classe Olofsson  | Igår - 12:01  
 

Lördag 27/6 kl 16 Lidingövallen 2.....IFK Lidingö fk - IFK Östersund

 
     
 
Nyhetsarkiv
14 Maj 2025 - 21:18 Före detta ÖFK mittfältaren Brwa Nouri kan än
14 Maj 2025 - 13:55 Slutspel Senior-DM Herrar 2025
13 Maj 2025 - 14:44 ICA Maxi Fotbollscamp
13 Maj 2025 - 10:27 Kalipha Jawla spelade allsvenskt i går
13 Maj 2025 - 10:20 Nebiyou Perry har aldrig varit så bra som nu - Trissvinnare
13 Maj 2025 - 06:44 dubbla bortamatcher för Röd/Vitt
12 Maj 2025 - 22:52 .Ali Suljic - fick högsta poängen trots blundern vid målet
12 Maj 2025 - 19:25 Bilder ÖFK - Varberg
12 Maj 2025 - 09:39 Omgångens prestation i div 4 Jämtland
12 Maj 2025 - 09:15 Omgångens prestation i div 3 Mellersta Norrland
11 Maj 2025 - 23:49 Onödig förlust
11 Maj 2025 - 17:59 ifk utan chans
11 Maj 2025 - 17:37 ÖFK - Varbergs BoIS 0-1 (0-1)
11 Maj 2025 - 17:28 Matchens prestation
11 Maj 2025 - 15:37 Matchens överraskning
11 Maj 2025 - 12:02 Startelvan
11 Maj 2025 - 11:43 Målvakten Adam Benedtiksson är åter
11 Maj 2025 - 08:10 KD 55 - 2025
11 Maj 2025 - 07:50 Inför matchen: ÖFK - Varbergs BOIS
10 Maj 2025 - 22:16 Hede överraskade mot Cosmos i spelomgång 3 div.4 Jämtland-Hä
 
 
 
13
kommentarer
Dags börja blicka mot undre strecket?
av Per Lagerbäck | 21 Jun 2026 - 23:30
Första knappa 40 minuterna var
8
kommentarer
Spelomgång 9 div.4 Jämtland-Härjedalen 2026
av Lasse Granbacka | 15 Jun 2026 - 15:53
Nu när alla lag har spelat 8 m
4
kommentarer
ÖFK - IFK Norrköping 0-0 matchen pågår
av Lasse Granbacka | 21 Jun 2026 - 17:19
ÖFK - IFK Norrköping 0-2
3
kommentarer
Målskytten Jabir Abdihakim Ali är klar för Öfk
av Haldo Jonsson | 22 Jun 2026 - 16:02
Jabir Abdihakim Ali Foto Haldo Jons
2
kommentarer
Ali Suljic lämnar ÖFK?
av Haldo Jonsson | 21 Jun 2026 - 22:11
Foto Micke Olofsson
 Skrivet den Tis 16 Jun 21:16
 Skrivet den Tor 14 Maj 00:14
 Skrivet den Fre 27 Feb 06:25
fotbollz.se på Facebook