Startsidan...
  Forum
  Krönika
   
  Videoklipp
   
   
  Kommande matcher
  Länkar
   
  Medarbetare
   
  Kontaktformulär
   
  Sökning
  Skriv en nyhet
   
  Bli medlem
  Om FotbollZ.se
   
  Vill du skriva på fotbollz.se?
  Gör fotbollz.se till din startsida
OFK Supporters
tabell Tabell SvFF Min fotboll 
besök Websupport
 

REFERAT: ÅS IF - TANDSBYNS FK 0-2 (0-0)
av Thomas Dahlberg
Publicerad 21 Jun 2026 - 21:21 

I fint solsken tog Ås emot Tandsbyn på Hovängens fina gräsplan. Drabbningen slutade med 3 viktiga poäng för Tandsbyn.

Det är alltid lite speciellt för mig att komma till Hovängen och spela match. Efter 8 säsonger, tror jag att det blev, är det lite som att komma hem. Därför blir de matcherna också lite extra nerviga eftersom jag gärna vill både prestera själv men också självklart vinna mot min forna klubb.

Förutsättningarna var dessutom ganska bra för en bra drabbning. Perfekt väder, kanske aningen soligt, och en grön gräsmatta samt en ganska bra tillströmning av publik. Gräsmattan skulle kanske visa sig vara lite halkig, men hellre en lite hal gräsplan än en konstgräsmatch.

En förutsättning som däremot hade kunnat vara bättre, för båda lagen, var antalet tillgängliga spelare. Tror både vi och ås gärna hade velat mönstra en full bänk, även om det för oss var betydligt bättre än förra matchen mot Åre.

Matchen började och Ås kom in i matchen med ett ganska fint spel som var vägvinnande och spenderade ganska mycket tid på vår planhalva men utan att komma till några farligheter. Vi å vår sida vårdade bollen fint i backlinjen, fick ganska gott om tid att bygga spelet därifrån via mittfältet. Men när pressen blev större på offensiv planhalva hade vi svårt att göra något konstruktivt av det.

Så böljade lite första halvlek, vi hade som bästa chans ett avslut mot krysset som Ås målvakt, Oskar Hellqvist, petade ut till hörna och Ås hade en frispark från strax utanför straffområdet som Gustav Forsberg placerade över muren och i ribban.

Vi har ganska positiva tongångar i pausen, för att citera ett annat lag i Östersund, så tror vi på det här. Fortsätta spela på vårt spel, bygga från backlinjen och vara försiktiga med Ås djupledsbollar.

I andra halvlek börjar det ungefär som i första, största skillnaden för mig är att jag inte längre har solen i ögonen. Och kanske är det en faktor när Lukas Lund får göra 1-0 efter frispark slagen av Edvin. Han nickar framför målvakten och med solen i ögonen är det inte helt otänkbart att den bollen var lite svår att se.

Efter 1-0 blir vi lite ängsliga, Ås flyttar upp pressen och spelar lite mer chansartat. Jag tror också Ås byter runt rätt mycket spelare och kanske också spelsystem för det är ett mer aggressivt lag vi möter.

Så får vi en straff, utmärkt möjlighet att utöka ledningen. Edvin stegar säkert fram till straffpunkten. Oskar i Ås mål går åt rätt håll, lämnar retur och när Edvin ska skjuta på returen halkar han till och avslutet blir inte alls så bra som han hoppats, vilket ändå tvingar Oskar till ännu en räddning.

Vi fortsätter tugga på och det är på fasta situationer det händer. Jag tror det är på hörna som 2-0 kommer. Stökigt i straffområdet med en boll som studsar och till sist studsar in i mål. Domaren har beslutat att det är självmål och det kan mycket väl stämma.

Sista 10 kämpar Ås, men det märks att den tunna bänken tar ut sin rätt för båda lagen och det finns inte så mycket kraft kvar efter 2-0. Så när domaren blåser av matchen är det utan att Ås kommit till så mycket mer farligheter.

Vi får väl säga att dagen avgjordes på att vi var snäppet bättre, speciellt på fasta situationer. Tre poäng gör att vi nu klättrar upp säker mark i tabellen, men det är oerhört jämt kring kval-strecket.

På onsdag är sista hemmamatchen innan uppehållet, mot IFK Östersund Ungdom som tappat lite mark i tabellen och säkert vill studsa upp. Viktigt att vi står emot och spelar vårt spel, hoppas på en riktig stark hemmapublik som kan hjälpa oss fram till 3 nya poäng.

 
 
1 Kommentar:
Gäst: Björn skrev | 22 Jun 2026 - 19:50
Tack för referat, Mr Clean Sheet!
0
 
Sök på fotbollz.se
   
  GIF Sundsvall - ÖFK 0-2 (0-0)  
  av Martin Nylander | Idag - 19:52  
 

Efter bra andra halvlek vann ÖFK Norrlandsderbyt!



 
  Läs mer...  
 


 
  Matchens prestation  
  av Göte Murén | Idag - 19:50  
 

.

 
  Läs mer...  
 


 
  Matchens överraskning  
  av Lars Larsson | Idag - 19:49  
 

.

 
  Läs mer...  
 


 
  Nädå, vi slipper det nedre strecket  
  av Per Lagerbäck  | Idag - 19:02  
 

Det blir bara en kortare ingress från Stortorget nu, där jag blir kvar en stund. Fortsättning senare ikväll.

 
  Läs mer...  
     
 
Nyhetsarkiv
24 Sep 2025 - 14:31 Följ ÖFK - Utsiktens BK via fotbollz.se
24 Sep 2025 - 14:19 Mot publikrekord
24 Sep 2025 - 12:54 ifk distriktsmästare p 19
23 Sep 2025 - 10:40 Omgångens prestationer div 4
23 Sep 2025 - 09:43 avgörande matcher väntar !!!!!!!!!!
23 Sep 2025 - 09:38 tabell femman på besök
22 Sep 2025 - 22:33 Chovanie Amatkarijo uttagen i veckans lag
22 Sep 2025 - 10:47 Referat: Ope IF - Sundsvalls DFF 2
22 Sep 2025 - 10:39 Simon Marklund - en betydelsefull spelare som kan och vill m
21 Sep 2025 - 21:21 Bilder från Ope IF - Svartviks IF 1-0
21 Sep 2025 - 21:05 Resultat spelomgång 20 div.4 Jämtland - Härjedalen 2025
21 Sep 2025 - 11:39 Nu väntar återigen en match på liv och död
21 Sep 2025 - 10:46 Referat: Åre Slalomklubb - Tandsbyns FK 1-0 (0-0)
20 Sep 2025 - 19:10 seger i bortamötet
20 Sep 2025 - 18:59 Bilder från ÖFK - Umeå FC 3-0 (1-0) med statistik och tabell
20 Sep 2025 - 18:41 Två ÖFK spelare fick högsta poängen mot Umeå FC
20 Sep 2025 - 17:23 Bilder Ope-Sundsvall DFF 2 4-0 (2-0)
20 Sep 2025 - 14:54 oväntad förlust för kamraterna
20 Sep 2025 - 14:49 Gustav Odenlind - en stor talang som snart är tillbaka
20 Sep 2025 - 08:01 Helgens matcher
 
 
 
4
kommentarer
Spelomgång 10 div.4 Jämtland-Härjedalen 2026
av Lasse Granbacka | 22 Jun 2026 - 22:37
Ledning nu med 7 poäng fö
2
kommentarer
Ali Sulic lämnar ÖFK för norsk klubb.
av Haldo Jonsson | 24 Jun 2026 - 15:04
Bilden från Ali Suljics f
1
kommentar
ÖFK har på de senaste fyra matcherna mot GIF Sundsvall tagit bara ett poäng 
av Haldo Jonsson | 25 Jun 2026 - 21:53
Dags att ändra på det nu
1
kommentar
Tufft motstånd i Svenska Cupen 
av Haldo Jonsson | 24 Jun 2026 - 20:25
1
kommentar
GIF Sundsvall - ÖFK sänds på storbildsTV på Stortorget
av Haldo Jonsson | 23 Jun 2026 - 19:28
Fotbollsfest på Stortorget
 Skrivet den Tis 16 Jun 21:16
 Skrivet den Tor 14 Maj 00:14
 Skrivet den Fre 27 Feb 06:25
fotbollz.se på Facebook