Jag är förvisso inte alltid fysiskt på plats på Jämtkraft Arena vid ÖFK-match pga att jag bor i Stockholm, men jag följer varenda match. Jag saknar dock lite mer festkänsla på matcharenan. Nu är det visserligen Superettan, men när ÖFK spelade i Superettan 2015 var det ett helt annat drag. Publiksnittet på Jämtkraft Arena 2015 (Superettan), var 3.857. Bevisligen finns det publikunderlag.
Konkurrens om publik fanns redan då från basketen, men det var på hösten när säsongerna gick in lite i varandra. Nu är ÖIK i hockeyallsvenskan och konkurrensen om publik har ytterligare ökat. Mycket beroende på att hockeyn börjar säsongen tidigt på hösten och har i stort sett dubbelt så många hemmamatcher som fotbollen på en säsong. September, oktober och november är det därför full konkurrens om publiken mellan basketen, hockeyn och fotbollen. TV-sändningarna från matcherna tillkommer. Konkurrens är dock grund för utveckling av den egna förmågan, men det gäller att vara kreativ i den utmaningen.
Falkarna samlade tidigare stora skaror på Norra Stå. Det var mängder av tifon, fyrverkerier, sång och musik. Vem minns till exempel inte matchen mot Hammarby 2016 och den fantastiska lasershowen som Falkarna då bjöd på. Det senare var visserligen en sen höstmatch och första säsongen i Allsvenskan, så det är nog kanske att anses vara ”utom tävlan”, men ändå…
Visserligen brukar bättre resultat ge större publik, men trevliga publikarrangemang bidrar till att fler söker sig till Jämtkraft. Idag gör ÖFK, enligt min uppfattning, mycket av det man bör göra vid ett matcharrangemang. Det jag ändå skulle vilja se en förbättring av, är följande. (Vissa av förslagen måste nog invänta nästa säsong):
a) Samarbeta med Falkarna i syfte att initiera positiva tifon, musik och många supportrar på Norra Stå, vilket i sin tur förhöjer stämningen. Varför inte också se till att maskoten Fejen åter är på plats? Varför inte tillsammans med hans kvinnliga nya partner Fejan? Bör kunna ske till Trelleborg hemma.
b) Sälj matchprogram. Kan finansieras via försäljningsintäkter och reklam.
c) Mer aktiviteter runt arenan som lockar folk till att komma tidigare. Bör kunna ske till Trelleborg hemma.
d) Dela ut ett antal fribiljetter ( minst 100) på sittplats inför varje match. Detta utöver vad som redan sker. Bör kunna ske till Trelleborg hemma.
e) Se till att samtliga kommande sponsorpaket alltid innehåller ett antal matchbiljetter. Antal får bero på sponsorpaketens storlek.
f) Tillsätt en grupp inför nästa säsong som har till uppgift att ta fram förslag till att öka publiksnittet med x procent jämfört med 2025.
Ju mer publik, ju häftigare stämning, ju större reklamvärde samt ökad försäljning av förfriskningar, mat, godis etc.
Detta är några förslag som inte behöver riskera att vara kostsamma om de sköts på rätt sätt. Snarare tvärtom. Inte är det några direkta nyheter heller, men icke förty möjliga stämningshöjare. Det finns givetvis även många andra tänkbara stämningshöjande aktiviteter. |